Actieplan Fiets 2012-2015

21 maart 2012

Auteur(s): Provincie Groningen
Instantie: Provincie Groningen Bekijk Download

Inleiding
Fietsen is gezond, goed voor het milieu en het klimaat. Tevens levert het een bijdrage aan de bereikbaarheid (en daarmee economische ontwikkeling) van de provincie. Voldoende argumenten om met dit actieplan het gebruik van de fiets te stimuleren en daarmee de automobilist een volwaardig alternatief te bieden voor het gebruik van de auto.
Wanneer een deel van de Groningers de auto laat staan om vaker de fiets te gebruiken, al is het maar een of twee dagen per week, dan kan daarmee een bijdrage worden geleverd aan het bereikbaar en leefbaar houden van de stedelijke gebieden. De fiets kan een uitstekend alternatief voor de auto vormen.
Het actieplan is de uitwerking van de Beleidsnota Fiets, waarin wordt ingezet op het verbeteren van de fietsinfrastructuur, het faciliteren van ketenmobiliteit, het promoten van de bestaande voorzieningen en mogelijkheden en het stimuleren van gemeenten om dit samen met de provincie te doen.
Helaas zijn fietsers ook veel betrokken bij ongevallen, met vanwege hun kwetsbaarheid vaak ernstige afloop. Naast het stimuleren van het fietsgebruik zetten we daarom ook in op de verbetering van de verkeersveiligheid van fietsers. Dit gebeurt onder andere door in te zetten op de realisatie van Fietsroutes Plus en de aanpak van fietsoversteken.

Aanleiding
Aanleiding voor het opstellen van het Actieplan Fiets is de in maart 2012 door de Provinciale Staten van Groningen vastgestelde Beleidsnota Fiets. Voor de uitvoering van het beleid zijn in dit actieplan projecten en acties benoemd voor de periode 2012 - 2015.

Beleid
Naast het verbeteren van het openbaar vervoer, wordt in het Provinciaal Omgevingsplan (POP) ingezet op de fiets als milieuvriendelijk vervoermiddel dat bijdraagt aan het bereikbaar houden van onder andere de stedelijke centra. Daarbij dient meer aandacht uit te gaan naar ketenmobiliteit, waarbij goede aansluitingen tussen de fiets en andere vervoerwijzen essentieel zijn. Tevens is in het POP aangegeven dat het bevorderen van het fietsverkeer over de kortere afstanden een belangrijke aandachtsgebied van provinciaal beleid is.

Beleidsnota Fiets
De Beleidsnota Fiets vormt het kader voor het verder ontwikkelen van actieplannen. De beleidsnota is gericht op het regionale hoofdfietsroutenetwerk (zie bijlage 1). De lokale fietsnetwerken binnen de kernen zijn in het algemeen niet in dit plan meegenomen, omdat de gemeenten in de meeste gevallen verantwoordelijk zijn voor deze fietsinfrastructuur.
Daarnaast richt de Beleidsnota Fiets zich primair op utilitair fietsverkeer (woon-werk en woon-school) en niet op recreatief fietsverkeer. Echter, de recreatieve fietsers maakt uiteraard ook gebruik van de utilitaire fietspaden. Verbeteringen aan dit netwerk pakken dus ook positief uit voor de recreatieve fietser.

De Beleidsnota Fiets bestaat uit een algemeen deel, concrete doelstellingen en de uitwerking hiervan in vier thema’s:
• Infrastructuur
• Promotie en communicatie
• Ketenmobiliteit en fietsparkeren
• Organisatie
De uitwerking van de Beleidsnota Fiets in concrete maatregelen vindt plaats in dit Actieplan Fiets. Het is een samenhangend pakket van maatregelen. Dit actieplan richt zich in eerste instantie op de uit te voeren maatregelen waarvoor wij als wegbeheerder zelf aan de lat staan. Daarnaast geven wij echter ook nadrukkelijker invulling aan onze regierol.
Voor dit actieplan is tot en met 2015 in totaal € 1,2 miljoen beschikbaar. Daarnaast is voor de aanpak van verkeersonveilige situaties in het beleidsplan “verkeersveiligheid provinciale wegen” € 240.000,= beschikbaar. De beschikbare middelen maken dat we in dit actieplan geen aandacht kunnen geven aan alle thema’s uit de Beleidsnota Fiets. Uiteraard zal er nadrukkelijk gezocht worden naar aansluiting bij andere projecten/programma’s, om cofinanciering te krijgen.

Doelstellingen
In de Beleidsnota Fiets zijn de volgende hoofddoelstellingen opgenomen:
• Het realiseren van een toename van het gebruik van de fiets in de provincie Groningen.
• Het veiliger maken van het (brom)fietsverkeer als bijdrage aan onze totale provinciale
verkeersveiligheiddoelstelling: het realiseren van een afname van het aantal doden met 47% en het aantal ziekenhuisgewonden3 met 34% in 2020 ten opzichte van 2002 in de provincie Groningen4.
Deze doelstellingen zijn uitgewerkt in vijf subdoelstellingen:
• De fietsintensiteit op een Fietsroute Plus moet minimaal met 15% toegenomen zijn in 2020 ten
opzichte van voor de realisatie.
• De kwaliteit van de Fietsroutes Plus moet na realisatie door de gebruikers gemiddeld worden
beoordeeld met minimaal een 85.
• Op Fietsroutes Plus moet de verkeersveiligheid sterk verbeteren: het aantal ernstige
verkeerslachtoffers6 moet drie jaar na realisatie met 50% zijn gedaald ten opzichte van een periode
van drie jaar daarvoor.
• Op alle overige provinciale fietsroutes moet de fietsintensiteit in 2020 minimaal gelijk zijn ten
opzichte van de fietsintensiteit in 2010 (en dus de dalende trend gekeerd).
• Het realiseren van een toename in het aantal verplaatsingen op de fiets in de provincie Groningen
in het voor- of natransport van het Openbaar Vervoer of de auto (ketenmobiliteit).
Om de doelstelling te bereiken achten wij het noodzakelijk om te beschikken over een fijnmazig regionaal fietsnetwerk van goede kwaliteit. Daarnaast is het van belang om goede voorzieningen te hebben die het ketenvervoer bevorderen en om de mogelijkheid om de fiets te gebruiken regelmatig onder de aandacht te brengen van onder andere forensen.

Werkwijze
Dit Actieplan Fiets is in een intensief (intern en extern) proces tot stand gekomen. De vier thema’s uit de Beleidsnota Fiets zijn door vier werkgroepen uitgewerkt. In de werkgroepen zaten – naast medewerkers van verschillende afdelingen van de provincie – ook vertegenwoordigers van de Fietsersbond, de Regiopolitie Groningen en het OV-bureau Groningen Drenthe. Daarnaast hebben er afstemmingsoverleggen plaatsgevonden met de Regio Groningen-Assen, de provincie Drenthe en ROVER. Tevens hebben alle gemeenten – tijdens twee VVB-bijeenkomsten – input geleverd. Het eindresultaat van de werkgroepen is verwerkt in een concept Actieplan Fiets, die besproken is met alle betrokkenen. De input van de verschillende partijen leidt ertoe dat de nota wat ons betreft de toets van integraliteit kan doorstaan.

Opbouw rapport
In hoofdstuk 2 wordt het thema infrastructuur (kwaliteit hoofdfietsroutenetwerk, Fietsroutes Plus en verkeersveiligheid) uitgewerkt in concrete acties. Vervolgens wordt dit in hoofdstuk 3 gedaan voor het thema Ketenmobiliteit & Fietsparkeren, in hoofdstuk 4 voor het thema Promotie & Communicatie en in hoofdstuk 5 voor het thema Organisatie. In hoofdstuk 6 komt Monitoring en Evaluatie aan de orde. In hoofdstuk 7 wordt tenslotte ingegaan op de financiën en de planning van de uitvoering van de maatregelen.

Instantie Provincie Groningen
Auteur Provincie Groningen
Soort instantie Provincie
Datum 21 maart 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Fietsen, Plan van aanpak, Provinciaal, Provincie

Terug naar bibliotheek