Beheerplan gladheidsbestrijding 2015 -2019
3 september 2015
De gemeente is beheerder van een groot deel van de openbare wegen in de gemeente. In het algemeen rust op de gemeente de plicht ervoor te zorgen dat een openbare weg in goede en veilige staat verkeert (Wegenwet).
Gladheidsbestrijding valt onder deze zorgplicht. In juridische zin is het belangrijk om te weten dat het hierbij gaat om een zogenaamde inspanningsverplichting en niet om een resultaatverplichting. Om optimaal in te kunnen spelen op deze zorgplicht wordt de gladheidsbestrijding uitgevoerd volgens een vooraf opgesteld en vastgesteld gladheidsbestrijdingsplan.
Voor een gedegen aanpak van de gladheidsbestrijding is een beheerplan onontbeerlijk. Bij het opstellen hiervan wordt een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de wensen en behoeften van de weggebruiker en de (on)mogelijkheden van de inzet van mensen en middelen. Net als bij andere door de overheid te leveren collectieve diensten, geldt dat de aanbieder keuzes maakt over de inrichting van de dienst en de mate van service of te leveren kwaliteit. De klant, in dit geval de weggebruiker, heeft hier slechts indirect invloed op.
In dit beheerplan zijn de algemene uitgangspunten bij de gladheidsbestrijding opgenomen, conform de “Leidraad gladheidsbestrijding” van de CROW (publicatie 236). Deze leidraad presenteert een integrale visie op de gladheidsbestrijding. Hierin staat de weggebruiker centraal.
Het beheerplan geldt voor een periode van 5 jaar en wordt door het college vastgesteld. Het draaiboek wordt jaarlijks door het college vastgesteld.
Het beheerplan en het draaiboek vormen samen het gladheidsbestrijdingsplan.