Beleid Inventariseren, beheren en sanering van asbest met betrekking tot de gebouwen/objecten die in de vastgoedportefeuille van de gemeente Krimpen aan den IJssel door de afdeling Informatievoorziening en Vastgoed wordt beheerd

30 december 2013

Auteur(s): D.C. Holman
Instantie: Gemeente Krimpen aan den IJssel Bekijk Download

Team Vastgoed van de afdeling InV is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van de gebouwen/objecten in de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Het inventariseren, beheren en saneren van asbest in de gebouwen/objecten is noodzakelijk om bij dagelijks onderhoud/beheer en bij groot onderhoud risico van asbestbesmetting te voorkomen. Waarmee voorkomen kan worden dat de gezondheid van de gebruikers van de gebouwen/objecten in gevaar komt.

Voorkomen asbestbesmetting
Deze beleidsnota beschrijft de te nemen maatregelen voor inventariseren, beheren en daar waar nodig te saneren van de gebouwen/objecten die in de gemeentelijke vastgoedportefeuille worden beheerd. Tevens moet team Vastgoed ingelicht/betrokken worden bij alle vormen van onderhoud/vervanging/sloop van alle gebouwen/objecten die in de vastgoedportefeuille worden beheerd. Zodat vanuit het beheerplan de informatie gegeven kan worden over de zorgvuldigheid en aan welke voorwaarden het onderhoud moet voldoen in verband met voorkomen van asbestbesmetting.

Nieuw beleid 2014
Voor 2014 is via nieuw beleid budget gevraagd om de inventarisatie te financieren. Inventarisatie is de eerste stap zodat de gegevens ingevoerd kunnen worden in een beheerplan. De inventarisatie betreft alle gebouwen/objecten die voor 1994 zijn gebouwd. In het beheerplan wordt per gebouw/object ingevoerd waar asbest is gebruikt en wat de status hiervan is. Aan de hand van het beheerplan wordt aangegeven op welk moment gesaneerd moet worden. In de matrix met de saneringsstrategie1 wordt per situatie aangegeven of onmiddellijk of op een ander moment gesaneerd kan worden.

Kosten
De eventuele kosten voor de sanering worden uit de begroting en/of uit de kapitaalgoederen bekostigd, wanneer uit het beheerplan blijkt dat tijdens onderhoud rekening gehouden moet worden met asbest. Kosten die gemaakt moeten worden in verband met eventuele calamiteiten, omdat geen melding is gedaan aan de afdeling InV met betrekking tot onderhoud/verbouwing/sloop vallen hier buiten.

Onderwijs huisvesting
De huisvesting onderwijs is niet meegenomen, omdat in 2012 en 2013 reeds een asbestinventarisatie in deze gebouwen heeft plaatsgevonden. Onder ‘de verordening huisvesting onderwijs’ is beschreven op welke wijze de financiering moet worden aangevraagd met betrekking tot uitvoering van onderhoud aan en in deze gebouwen.

Instantie Gemeente Krimpen aan den IJssel
Auteur D.C. Holman
Soort instantie Gemeente
Datum 30 december 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Asbest, Beheer, Gebouw, Gemeente

Terug naar bibliotheek