Beleidslijn Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2011 - 2015

2011

Auteur(s): Stadsregio Rotterdam
Instantie: Stadsregio Rotterdam Bekijk Download

Het vigerende meerjarenplan toegankelijkheid van de stadsregio is afkomstig uit 2007, en beslaat de periode 2007-2010. De toegankelijkheid van het openbaar vervoer is de komende jaren nog in ontwikkeling. Er is dus behoefte aan een nieuw meerjarenplan. Het ‘eindjaar’ voor deze nieuwe beleidslijn Toegankelijkheid is daarbij 2015.
De beleidslijn Toegankelijkheid gaat in hoofdstuk 1 in op het begrip ‘toegankelijkheid’ en de beleidsdoelstellingen. Hoofdstuk 2 bevat de beleidskaders (Europese en Nederlandse regelgeving), en in hoofdstuk 3 wordt ingegaan op bestaand beleid van de stadsregio, dat (mede) het kader vormt voor de beleidslijn Toegankelijkheid. Deze hoofdstukken bevatten actuele informatie, maar vertonen geen inhoudelijke verschillen t.o.v. het meerjarenplan 2007-2010. Hoofdstuk 4 en 5 zijn inhoudelijk wel ‘nieuw’, en handelen over resp. de huidige situatie van de toegankelijkheid, en de te nemen maatregelen in de komende jaren.
Hoe toegankelijk is het openbaar vervoer in de stadsregio?
Het metrosysteem vormt momenteel een goed toegankelijk onderdeel van het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam. Er zijn nog enkele aandachtpunten om de toegankelijkheid verder te verbeteren, denk daarbij aan het omroepen van de uitstapzijde in de metrovoertuigen.
Met het TramPlusconcept wordt aan een groot aantal toegankelijkheidseisen en – wensen van de doelgroepen met een beperking voldaan. De introductie van de conducteur op de tram is een sprong voorwaarts ter verbetering van de dienstverlening in het algemeen en daarmee de toegankelijkheid van de tram voor reizigers met een functiebeperking in het bijzonder. Voor de overige niet- TramPlushaltes is een uitvoeringsplan opgesteld voor het toegankelijk maken van de zogenaamde ‘stadstramhaltes’. De komende periode zal gericht zijn op de aanleg van toegankelijke haltes en het vervangen van klassieke stadstrams door lage vloer materieel.
De laatste jaren is er binnen de stadsregio een flinke verbeterslag gemaakt met de toegankelijkheid van het bussysteem door de inzet van lage vloerbussen. Op steeds meer plekken binnen de stadsregio worden hoge bushalteperrons aangelegd. De combinatie van lage vloerbussen en hoge halteperrons zorgt voor een optimale toegankelijkheid van het busvervoer.
De stations/haltes van metro, tram en bus zijn vanuit de omgeving niet altijd goed bereikbaar voor mensen met een functiebeperking door bijvoorbeeld hoogteverschillen of het ontbreken van geleidelijnen.

Beleid voor de komende jaren
Op basis van de gesignaleerde situatie en aandachtspunten zijn de maatregelen beschreven die in de komende jaren getroffen moeten worden. De hoofdpunten zijn:
Materieel en infrastructuur
- Voor reizigers met een visuele beperking is het niet altijd duidelijk aan welke kant van het metrovoertuig de deuren zullen openen en er kan worden uitgestapt. De RET bekijkt de mogelijkheden voor het omroepen van de uitstapzijde in de metrovoertuigen.
- Aanpak bushaltes. De stadsregio heeft de doelstelling geformuleerd dat 54% van de bushalten (oftewel 1108 halten) voor 2015 toegankelijk worden gemaakt door de wegbeheerders. Een toegankelijke halte is voorzien van een verhoogd halteperron, geleidelijnen en eventuele andere voorzieningen, zodat een (nagenoeg) gelijkvloerse instap in lage vloerbussen mogelijk wordt.
- Voor het Stadstramnet komt de komende jaren nieuw materieel in dienst,dat een lage instap en daarmee een hoog niveau van toegankelijkheid biedt.
- Het uitvoeringsprogramma Stadstram zal worden gerealiseerd. De verwachting voor 2015 is dat door werk-met-werk te maken, er van de Stadstramhaltes 55 to 75 % toegankelijk kan zijn. De ambitie van de Stadsregio is dat in 2020 alle tramhaltes toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking.
- Aanbrengen van geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking op nieuwe TramPlushaltes en in werk-met-werksituaties.
- Aan brengen van opstelruimten en handgrepen voorrolstoelen in bestaande Citadis-voertuigen (TramPlus)

Dienstverlening en informatie
- In het kader van het project ServicePersoneel heeft de RET een herscholingstraject gestart waarbij stationsbeheerders van een aantal metrostations breder worden ingezet. Zo worden zij verantwoordelijk voor de controle op het functioneren van de liften en assisteren zij mensen met een functionele beperking bij een defect van de liften op het station.
- Het ontbreken van contrasterende kleuren op de bedieningspanelen van de oude liften heeft de aandacht maar een technische oplossing ligt nog niet voor de hand. Voor de nieuwe liften is wel een verbeterd bedieningspaneel ontwikkeld.
- dREIS-project: plaatsen van ruim 800 nieuwe informatiezuilen bij tram- en bushaltes met audiofunctie.
- In de informatie-uitingen van het openbaar vervoer vooraf gaand aan de reis wordt ook informatie over de geboden toegankelijkheidskwaliteit (inzet lage vloermaterieel, toegankelijke halten, aanwezigheid liften, etcetera) opgenomen.
- In het kader van de landelijke invoering van de ov-chipkaart wordt nog gekeken naar verbeteringen ten behoeve van visueel gehandicapten.

Hoofdstuk 6 ten slotte bevat een overzicht van het effect van de beschreven maatregelen oftewel, hoe toegankelijk is het openbaar vervoer in 2015? Daarnaast bevat het een overzicht van de te nemen acties in de komende jaren. Daarbij gaat het zowel om activiteiten van de stadsregio, als om activiteiten die de vervoerders en wegbeheerders uitvoeren en waarvoor zij nader uitgewerkte voorstellen zullen doen in hun jaarlijkse ‘uitvoeringsplan toegankelijkheid’.

Instantie Stadsregio Rotterdam
Auteur Stadsregio Rotterdam
Soort instantie Organisatie voor samenwerking en kennisdeling
Datum 2011
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Gehandicapt, Openbaar vervoer

Terug naar bibliotheek