Beleidsnota Fiets

21 maart 2012

Auteur(s): Provincie Groningen
Instantie: Provincie Groningen Bekijk Download

Inleiding
In deze Beleidsnota Fiets is een samenhangende aanpak beschreven voor het fietsbeleid, waarbij aandacht is besteed aan alle elementen die van belang zijn om het gebruik van de fiets te stimuleren. Hierbij richt het beleid zich met name op het gebruik van de fiets voor utilitaire doeleinden, zoals woon-werk en woon-school en minder op recreatieve doeleinden. Wel zal er worden ingegaan op de raakvlakken tussen de utilitaire en recreatieve doeleinden.

Waarom FIetsen?
De fiets vervult een onmiskenbare rol in ons vervoersysteem, zowel als hoofdvervoerwijze, maar ook als voor- en natransport neemt de fiets een belangrijk deel van het aantal ritten voor haar rekening. De fiets wordt landelijk in 27% van de verplaatsingen gebruikt. In het voortransport van de trein ligt dit percentage landelijk zelfs op 40%. De opkomst van de elektrische fiets biedt de kans om dit aandeel nog verder te vergroten. Daarmee is een beleid gericht op het stimuleren van de fiets een belangrijk middel om de bereikbaarheid te waarborgen. Maar het stimuleren van de fiets kan tevens een bijdrage leveren aan vele andere doelstellingen van overheden, zoals het milieu en de gezondheid. Ondanks al deze positieve aspecten wordt toch nog vaak voor de auto gekozen, ook op de korte afstanden. En dat terwijl fietsen ook nog eens goedkoop en voor veel mensen leuk is.

BereIkbaarheId
Fietsen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van de provincie en in het bijzonder de stedelijke gebieden. Gemotoriseerd verkeer heeft een veel groter ruimtebeslag dan de fiets. Door automobilisten te verleiden gebruik te maken van de fiets, neemt de druk op het wegennet af. Het beleid van de provincie Groningen, beschreven in het POP (zie paragraaf 3.2.1), richt zich ook met name op het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad Groningen. Stimulering van het fietsgebruik kan hier dus een belangrijke bijdrage aan leveren. Een goede bereikbaarheid is immers voorwaarde voor verdere economische ontwikkeling.

KlImaat
De fiets is een van de meest milieuvriendelijke vervoermiddelen die er zijn. Het produceert geen luchtverontreiniging, geur of geluid. Doordat het, in tegenstelling tot gemotoriseerd verkeer, geen CO2 uitstoot, draagt het niet bij aan het verergeren van het broeikaseffect en daarmee van klimaatverandering. De provincie heeft de ambitie om bij te dragen aan het tegengaan van de klimaatverandering (zie paragraaf 3.2.3). Binnen 50 jaar moet de energievoorziening in onze provincie geheel duurzaam zijn geregeld. Het stimuleren van het fietsgebruik en daarmee het tegengaan van autokilometers kan hier een bijdrage aan leveren.

GezondheId
Bewegen is gezond. Fietsen dus ook. Uit onderzoek is gebleken dat bewegen het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Aanbevolen wordt om dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen. Hiermee kan tevens overgewicht worden tegengegaan. Daarnaast is bewezen dat werknemers die dagelijks naar hun werk fietsen minder verzuimen. Ook wij zetten in op het verbeteren van de gezondheid van onze inwoners. Zie hiervoor paragraaf 3.2.3. Daarnaast is de fiets een sociaal vervoermiddel: het bevordert vanwege de lage kosten in gebruik de maatschappelijke participatie.

ToerIsme
De helft van de Nederlandse bevolking stapt wel eens op de fiets voor het maken van een recreatieve fietstocht, blijkt uit het Continu Vrijetijdsonderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO. In 2007 werden er in ons land ongeveer 205 miljoen fietstochten ondernomen. Gemiddeld is een recreatieve fietstocht 19,2 km lang en is men 2,67 uur onderweg. De gemiddelde snelheid geeft al aan dat men veelal onderweg ook afstapt om iets anders te doen dan fietsen (bezoek horeca, attractie etc.). Er wordt relatief veel in de eigen omgeving gefietst: 40 procent van de fietstochten vinden in de eigen gemeente plaats. Bijna de helft van de fietstochten begint dichtbij de eigen woning. Naar verwachting zal de belangstelling voor het recreatieve fietsen de komende jaren verder toenemen.

Aanleiding
Op 18 december 2002 hebben Provinciale Staten de huidige Beleidsnota Fiets vastgesteld. De huidige Beleidsnota Fiets is een uitwerking van het in het vorige POP (uit 2000) op hoofdlijnen beschreven beleid ten aanzien van de fiets. In deze nota is een samenhangende aanpak beschreven voor het fietsbeleid, waarbij aandacht is besteed aan veel elementen die van belang zijn om het gebruik van de fiets te stimuleren. De looptijd van de Beleidsnota Fiets was tot en met 2010. Inmiddels is er in 2009 ook een nieuw POP vastgesteld. Hierin staat over fietsbeleid geschreven dat de fiets, als milieuvriendelijk vervoermiddel, bijdraagt aan de bereikbaarheid van de stedelijke centra en vooral aantrekkelijk is voor verplaatsingen tot zo’n 7 à 10 kilometer. De provincie wil, vanuit een oogpunt van duurzaamheid, het fietsgebruik stimuleren, door de realisatie van kwalitatief hoogwaardige fietsroutes (Fietsroutes Plus). Daarnaast heeft het huidige college van Gedeputeerde Staten in haar collegeprogramma uitgesproken het fietsbeleid te willen intensiveren. Behalve een nieuw POP en een collegeprogramma zijn er in de afgelopen acht jaar verschillende ontwikkelingen geweest die een plek zouden moeten krijgen in het (geactualiseerd) fietsbeleid, zoals de opmars van de elektrische fiets, krimp, landbouwverkeer, etc. Een en ander maakt dat begin 2011 gestart is met de actualisatie van de Beleidsnota Fiets.

BeleIdsnota FIets en actIeplan FIets
Bij het opstellen van de Beleidsnota Fiets uit 2002 is gekozen voor een tweedeling.
• Beleidsnota Fiets; dit deel betreft het beleidsgedeelte;
• Actieplan Fiets; de uitwerking van het beleid in concrete acties voor een periode van vier jaar.

De Beleidsnota Fiets vormde het beleidskader voor het verder ontwikkelen van actieplannen en een beoordelingskader voor het toekennen van bijdragen, zoals de Brede Doeluitkering (BDU), aan plannen voor het fietsverkeer op gemeentelijk en regionaal niveau. De beleidsnota was gericht op de regionale fietsstructuur. Het aanpakken van de lokale fietsnetwerken binnen de kernen is de taak van gemeenten.
In het Actieplan Fiets werden de concrete projecten uitgewerkt en geprioriteerd. Het eerste Actieplan voorzag in benoemde acties voor de periode 2004-2007. Het tweede Actieplan Plan liep van 2008 tot en met 2010.
Beide actieplannen zijn uitgewerkt aan de hand van vijf thema’s:
• Kwaliteit bestaande fietsvoorzieningen
• Verkeersveiligheid
• Ontbrekende fietsvoorzieningen
• Flankerend beleid
• Fietsroutes Plus
Bij de uitvoering van het fietsbeleid heeft de afgelopen periode de nadruk gelegen op het realiseren van Fietsroutes Plus tussen Groningen en omliggende kernen. De Fietsroute Plus Groningen-Zuidhorn is grotendeels gerealiseerd en die tussen Groningen en Bedum wordt binnenkort gerealiseerd. Daarnaast is het aantal fietsenstallingen bij treinstations in de provincie sterk uitgebreid, met bijdragen uit het programma ‘Ruimte voor de Fiets’ van ProRail en het RSP-project ‘Facelift Noordelijke Stations’. Tot slot is ingezet op de aanpak van fietsoversteken en flankerend beleid. In bijlage 1 staat een overzicht van de uitgevoerde projecten in de afgelopen periode. Het opstellen van het nieuwe Actieplan Fiets door Gedeputeerde Staten zal in de eerste helft van 2012 plaatsvinden.

Instantie Provincie Groningen
Auteur Provincie Groningen
Soort instantie Provincie
Datum 21 maart 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Fietsen, Provinciaal, Provincie

Terug naar bibliotheek