Beleidsplan 2013-2016

2012

Auteur(s): Stichting Servicepunt Social Return Brabant
Instantie: Stichting Servicepunt Social Return Brabant Bekijk Download

Ontstaanswijze
De Brabantse sw-bedrijven (en hun samenwerkingspartners) hebben, om de mogelijkheden van social return verder te benutten voor de brede doelgroep ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, afgesproken met elkaar (regionaal) samen te gaan werken in het kader van social return. Beoogd wordt hiermee het algemeen belang van deze doelgroep te vertegenwoordigen.
Een en ander heeft geleid tot oprichting van de Stichting Servicepunt Social Return (afgekort: Stichting SSRB) op 11 april 2012. Als deelnemers zijn inmiddels aangesloten alle 11 sw-bedrijven die in het gebied van de Provincie Noord-Brabant gevestigd zijn. Het Servicepunt wil haar opdrachtgevers ontzorgen op het gebied van social return en is transparant en onafhankelijk. Het doel van de Stichting is ideëel en niet gericht op winst.
Onder Social Return bij inkoop verstaan we: het zo inrichten van het inkoopbeleid dat er ook sociale doelen worden gerealiseerd of dat er vanuit sociaal oogpunt positieve neveneffecten worden bereikt. Social Return kan in principe worden ingezet door alle (semi)overheidsinstellingen en bedrijven die een professioneel inkoopbeleid kennen en/of met regelmaat aanbestedingen uitzetten. Zoals: woningcorporaties, provincies, onderwijsinstellingen, gemeenten.

Missie
De missie van het Servicepunt Social Return Brabant is: het bevorderen van de arbeidsparticipatie in Brabant en daarbuiten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door bundeling van krachten en optimale inzet van bestaande infrastructuur.
We willen een adviserende en ondersteunende rol innemen richting andere organisaties met betrekking tot het implementeren van het instrument social return.

Doelstelling
Het Servicepunt Social Return heeft de volgende doelstellingen:
- Het optreden als expertise centrum op het gebied van social return t.b.v. (semi-) overheidsinstellingen en bedrijven die een professioneel inkoopbeleid kennen en/of met regelmaat aanbestedingen uitzetten en die Brabant-breed actief zijn en hun toeleveranciers, door in te springen op een bestaande/latente vraag;
- Het adviseren en bieden van ondersteuning bij monitoring van de toepassing van social return (de verantwoordelijkheid blijft te allen tijde liggen bij opdrachtgever/leverancier; op projectbasis kan de monitoring eventueel uitbesteed worden aan een van de samenwerkingspartners) ;
De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door:
- samenwerking met de sw-bedrijven in de regio Noord-Brabant, BZW ,BESO, gemeenten in Noord- Brabant en andere relevante organisaties;
- de ondersteuning en advisering op het gebied van social return in brede zin

Instantie Stichting Servicepunt Social Return Brabant
Auteur Stichting Servicepunt Social Return Brabant
Soort instantie Stichting
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Aanbesteden, Inkopen, Overheid, Social return, SROI

Terug naar bibliotheek