BIJLAGE 1: Nota Parkeernormen Fiets en Auto

22 maart 2013

Auteur(s): Gemeente Utrecht
Instantie: Gemeente Utrecht Bekijk Download

Aanleiding voor de nieuwe normen voor stallen en parkeren
Er zijn verschillende aanleidingen voor het opstellen van fietsparkeernormen en het bijstellen van de autoparkeernormen:
■ Het Collegeprogramma 2010-2014 waarbij een gezonde, leefbare en duurzame
fiets- en OV-stad voorop staat. Om dé fiets- en OV-stad van Nederland te zijn, wil het College het beleid ten aanzien van stallen van fietsen en parkeren van auto’s inzetten om de leefbaarheid van de wijken te verbeteren en een kwaliteitsslag in de openbare ruimte te maken. Daarbij moet het parkeerbeleid bijdragen aan een verbetering van de luchtkwaliteit en een goede bereikbaarheid van vitale economische functies. Voorwaarde daarbij is een financieel gezonde exploitatie van de mobiliteitsvoorzieningen.
■ In 'Op naar Utrecht Fietsstad' heeft het College aangegeven fietsparkeernormen te willen invoeren. Dit borgt het belang van de fietser bij ruimtelijke ontwikkelingen en zorgt ervoor dat het tekort aan fietsparkeerplaatsen niet verder oploopt.
■ Actuele vragen vanuit de politiek en ontwikkelaars (met name bij binnenstedelijke bouwontwikkelingen): door hoge kosten voor het realiseren van gebouwde parkeervoorzieningen en te weinig flexibiliteit in de parkeernormen wordt de bouwproductie vertraagd.
■ Frequent wordt gevraagd om te mogen afwijken van de autoparkeernormen, zowel boven het maximum (meestal kantoren) als onder het minimum (vaak woonprojecten).

Relatie en verschillen tussen fiets- en autoparkeernormen
De autoparkeernorm heeft een bandbreedte met een minimum- en maximumnorm. De fietsparkeernorm is een minimumnorm die bepaalt hoeveel fietsparkeerplaatsen minimaal gerealiseerd moeten worden, maar beperkt het aantal fietsparkeerplaatsen dat gerealiseerd mag worden, niet.

Uitwisseling auto/fietsparkeernorm
De fietsparkeernormen en de autoparkeernormen hebben een duidelijk verband met elkaar. In zijn algemeenheid geldt: waar fietsparkeernormen hoog zijn, zijn de autoparkeernormen lager. Het is wenselijk in bepaalde gebieden en voor bepaalde functies een aantal autoparkeerplaatsen uit te kunnen wisselen met fietsparkeerplaatsen. Dat betekent minder autoparkeerplaatsen realiseren op voorwaarde dat extra fietsparkeerplaatsen gerealiseerd worden. Het uitwisselen van fietsparkeerplaatsen door extra autoparkeerplaatsen te realiseren is niet mogelijk.

In deze nota zijn de nieuwe normen voor stallen en parkeren opgenomen. De fietsparkeernormen zijn uitgewerkt in deel A. De parkeernormen voor de auto staan centraal in deel B.

Instantie Gemeente Utrecht
Auteur Gemeente Utrecht
Soort instantie Gemeente
Datum 22 maart 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Auto, Beleid, Fietsen, Gemeente, Parkeernorm, Parkeren

Terug naar bibliotheek