BVC-plan Tijdelijke fietsenstalling Smakkelaarsveld

18 april 2014

Auteur(s): Wouter la Rivière
Instantie: Gemeente Utrecht Bekijk Download

Aanleiding project
Dit is het BLVC-(deel)plan voor de realisatie van een tijdelijke fietsenstalling boven de huidige fietsenstalling op het Smakkelaarsveld te Utrecht, behorende bij het referentieontwerp (Movares, ontwerp B95-MRO-AU-140014).
In het stationsgebied Utrecht is een tekort aan stallingplaatsen voor fietsen. Dit blijkt uit de fietsparkeerbalans, maar is met name zichtbaar op straat door de vele losse fietsen. De groei van het aantal fietsen neemt toe, terwijl het aantal klemmen nagenoeg niet toeneemt. Het aantal losse fietsen op straat is ruim 3.000. Deze losse fietsen worden verklaard door het structurele tekort aan fietsklemmen in het stationsgebied.
Vanwege de grote vraag naar fietsenstallingen is voorgesteld een tijdelijke fietsenstalling te bouwen (voor de periode 2014 – 2018) tot dat Stationsplein-oost volledig in gebruik kan worden genomen. Hierdoor ontstaat er 'lucht' in het fietsparkeren. Op het moment dat Stationsplein-west en Stationsplein-oost gereed zijn, is er voldoende fietsparkeercapaciteit om aan de vastgestelde prognose te voldoen en de stallingen in de openlucht op het maaiveld op te heffen.
Opdrachtgever van dit project is de Projectorganisatie Stationsomgeving (POS).

Doel
Het doel van dit BLVC-plan is het onderzoeken, beschrijven en in kaart brengen van de maatregelen die nodig zijn om een goede balans te creëren tussen veilige efficiënt bouwen en het handhaven van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van de omgeving.
Het BLVC-plan is een instrument gericht op het vroegtijdig informeren, meedenken, en adviseren van alle betrokken partijen, bij de ontwikkeling van de bouwplannen. Hiermee wordt getracht vanaf de aanvang van het project in een vroeg stadium rekening te houden met het bouwproces en het beheersen van de impact die het project kan hebben op de omgeving.
1.3 Opbouw BLVC-plan algemeen
In dit BLVC-plan wordt aan de hand van een planning de realisatie van het project beschreven. Hierin wordt beschreven, wat de richtlijnen zijn met betrekking tot de veiligheid, de bereikbaarheid voor verschillende doelgroepen, het beheer tijdens de uitvoering en de maatregelen ter voorkoming van overlast en de wijze waarop er met de verschillende doelgroepen wordt gecommuniceerd.
Werkzaamheden in de openbare ruimte zijn van invloed op de Bereikbaarheid, Leefbaarheid en Veiligheid van de directe omgeving. Om ervoor te zorgen dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden alles zo soepel mogelijk verloopt wordt vooraf een Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatieplan (BLVC-plan) gemaakt.
Om tot een goed plan te komen wordt er goed gekeken naar wat er in de omgeving speelt en wie er gebruik maken van deze omgeving. Alle werkzaamheden die nodig zijn om het project te realiseren moeten eveneens vooraf goed geanalyseerd worden om in te kunnen schatten welke impact het heeft op de omgeving.
Mede door input van de diverse verkeersdeskundigen komt er een nauwkeurig BLVC- randvoorwaardenpakket te liggen. Dit is het (BLVC) kader waarbinnen de aannemer het plan realiseert. Op basis hiervan kan een faseringplan worden gemaakt door de aannemer. De opdrachtgever zal echter vooraf wel al de faserings-mogelijkheden en onmogelijkheden laten verkennen. Dat is nodig om bij meerdere mogelijkheden de maatschappelijk ongewenste mogelijkheden (eventueel) uit te sluiten en om tijdig noodzakelijke tijdelijke maatregelen in gang te zetten.

Instantie Gemeente Utrecht
Auteur Wouter la Rivière
Soort instantie Gemeente
Datum 18 april 2014
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Bewoners, BLVC-plan, Gemeente, Leefbaarheid, Omgevingsmanagement, Uitvoering, Veilig

Terug naar bibliotheek