Checklist Toegankelijkheid Openbare Ruimte

14 december 2012

Auteur(s): Gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost
Instantie: Gemeente Amsterdam Bekijk Download

Algemeen
In december 2009 heeft de raad, na een motie van de Partij van de Arbeid, de ambitie uitgesproken om de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor met name gehandicapten te verbeteren. Het DB wordt in de motie opgedragen om beleid te formuleren ten behoeve van een voor alle doelgroepen toegankelijke openbare ruimte, zich te laten adviseren door belangenorganisaties en systematisch overleg te hebben met belanghebbenden.

De Checklist toegankelijkheid Openbare ruimte is een uitgangspunt bij inrichting en grootonderhoud, en een hulpmiddel bij beheer van de openbare ruimte. Het vormt tevens een toetsingskader bij de plantoetsing (Verkeerscommissie + ambtelijk Plantoetsoverleg), en bij thematische schouwen door Beheer en Onderhoud. De checklist voor Zuidoost is een groeidocument. Het verwijst ook naar de landelijke richtlijnen. Wanneer de uitgangspunten van de checklist ondanks een uiterste inspanning niet haalbaar zijn voor een specifieke situatie dan dient in de toelichting op een ontwerp dit te worden onderbouwd. Dit draagt bij aan een goede besluitvorming van een maaiveldontwerp.
Bij Beheer kunnen deze richtlijnen aanleiding zijn de openbare ruimte te verbeteren mits daar middelen en capaciteit voor beschikbaar zijn.

Borging toegankelijkheid bij inrichting en beheer
1. Toegankelijkheid als randvoorwaarde in het programma van eisen voor ruimtelijke plannen o.b.v. de Checklist en landelijke richtlijnen.
2. Afdelingen met projecten openbare ruimte nemen het thema toegankelijkheid als uitgangspunt in de planfases van het maaiveldontwerp.
3. Plantoetsoverleg (ambtelijk) waarbij Realisatie en Beheer en Onderhoud het ontwerp checken op voldoende toegankelijkheid.
4. Eindtoetsing ontwerp door de Beleidsadviseur Inrichting op o.a. toegankelijkheid. De toets gaat mee met de stukken t.b.v. bestuurlijke besluitvorming.
Projectleiders kunnen afwijken van de standaard voor toegankelijkheid mits de argumenten daarvoor zwaarwegend en steekhoudend zijn. Het DB weegt de
belangen en adviezen. Bewoners en belangenorganisaties kunnen bezwaar maken tegen dit besluit.
5. Technische schouw standaard bij oplevering van een nieuwe inrichting. Tijdens de aanleg kan een onvoorziene situatie tot een inrichtingsaanpassing leiden in het
nadeel van toegankelijkheid. De schouw weegt dit belang en verhelpt tekortkomingen waar mogelijk.
6. Thematische schouw met belangengroepen in de beheerfase of als thema bij reguliere schouwen als een buurtcoƶrdinator of wijkbeheerder signalen krijgt over
een verminderde toegankelijkheid. Door geleidelijke toename aan straatmeubilair en gebruiksdruk kan de toegankelijkheid in het geding komen. In overleg met belanghebbenden wordt door de afdelingen Beheer en Ruimte, Verkeer en Milieu naar de haalbaarheid van oplossingen gekeken. Beheer hanteert de randvoorwaarden uit de Checklist Toegankelijkheid, Handboek Inrichting/Puccinimethode en o.a. CROW normen toegankelijkheid.
7. Woonservicewijken zijn buurten met veel ouderen en mensen met een fysieke beperking waar i.h.k.v. Wmo-beleid extra aandacht is voor een goed aanbod aan zorg, wonen op maat en voorzieningen als winkels. Ook het thema toegankelijkheid wordt hierin meegenomen bij voorkeur als schouw op initiatief van Welzijn. Het streven is per doelgroep een check uit te voeren op omgevingsvoorwaarden en routes tussen woningen, zorgaanbieders en winkels. Knelpunten in de openbare ruimte worden besproken met Beheer of projectleiders om tot verbeteringen te komen.

Uitleg over de checklist
In het Samenvattend overzicht staan boven in de kolommen (A) t/m (L) een aantal onderdelen vermeld die betrekking hebben op de openbare ruimte (van voetpaden/trottoirs tot gehandicaptenparkeerplaatsen). In de linkerkolom staan de knelpunten vermeld waarvan met name gehandicapten hinder kunnen ondervinden in de openbare ruimte, (van nr. (1) Obstakels t/m nr. (26) Ontbreken gehandicaptenparkeerplaats). Het overzicht werkt als een matrix model; Door de knelpunten in de linkerkolom te koppelen aan de onderdelen (A) t/m (L) kan per onderdeel nagegaan worden welk obstakel daarbij van toepassing is. Dit is door middel van kruisen in de kolommen aangegeven. Bijvoorbeeld: bij hellingen (G) kunnen de volgende knelpunten voorkomen; een gladde ondergrond; het ontbreken van draaimogelijkheden;het ontbreken van rustmogelijkheden; grote hoogteverschillen, en te steile hellingen. Op bladzijde 10 wordt in de toelichting per knelpunt de minimumeisen vermeld.
Op de informatiepagina op bladzijde 14 staat per thema vermeld in welke publicatie of link aanvullende informatie te vinden is.

Instantie Gemeente Amsterdam
Auteur Gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost
Soort instantie Gemeente
Datum 14 december 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Checklist, Gehandicapt, Gemeente, Inrichten, Ontwerp, Openbare weg, Ouderen, Participatie, Ruimtelijke inrichting, Straatontwerp

Terug naar bibliotheek