Communicatiebeleid gemeente Schagen 2013 - 2018

3 januari 2013

Auteur(s): Gemeente Schagen
Instantie: Gemeente Schagen Bekijk Download

Voor u ligt de nota communicatiebeleid van de gemeente Schagen, die op 1 januari 2013 is ontstaan uit de gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe. Het beleid geldt de komende raadsperiode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.
De gemeente Schagen communiceert op veel manieren met haar omgeving, zowel intern als extern. In deze nota geven wij onze visie op de communicatie van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie. Het schetst het kader waaraan alle communicatie van de gemeente moet voldoen. In dit beleidsstuk staat welke doelstellingen wij in de periode tot aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen willen realiseren. Voor verschillende onderdelen maken we deelplannen, bijvoorbeeld persbeleid en huisstijl.
In het communicatiebeleid zijn afspraken vastgelegd over: 1. de visie op communicatie, uitgangspunten
2. communicatiedoelstellingen
3. de organisatie van de communicatie: wie doet wat
4. budget
5. deelgebieden communicatie
1 Visie op communicatie
De gemeente Schagen heeft verschillende documenten1 vastgesteld, die te maken hebben met wat voor soort gemeente wij willen zijn, welke kernkwaliteiten de gemeentelijke dienstverlening moet hebben, welke cultuurwaarden voor ons belangrijk zijn en hoe onze organisatie in elkaar zit. Communicatie is een instrument dat helpt de visie en missie en verschillende doelstellingen van de gemeente te realiseren. Dat lukt niet alleen met communicatie; communicatie is hierbij een hulpmiddel net als financiƫn en personeel.
Uit de verschillende documenten is voor de communicatie een aantal kernwaarden te halen, die we als kader voor onze communicatie kunnen hanteren. Hierdoor ontstaat een kwaliteitstoets voor onze communicatie, die in de organisatie en daarbuiten bijdraagt aan het bepalen van het gezicht van de gemeente Schagen. De kernwaarden vormen de basis van het communicatiebeleid van de gemeente. De kernwaarden voor onze communicatie zijn: duidelijk, klantgericht, betrouwbaar en verbindend.
1.1 Kernwaarden
De kernwaarden gelden voor zowel de interne als de externe communicatie. Voor onze communicatie vertalen wij ze als volgt:

Duidelijk
In het kort/samengevat:
Onze communicatie is open, helder en duidelijk.

Klantgericht
In het kort/samengevat:
In onze communicatie staat de klant centraal, waarbij het communicatiekanaal, - middel en de boodschap aansluiten bij de klant.

Betrouwbaar
In het kort/samengevat:
Wij vertellen wat we gaan doen, waarom we dat gaan doen en doen dat dan ook.

Verbindend
In het kort/samengevat:
Wij betrekken bij het maken en uitvoeren van beleid actief onze inwoners, bedrijven en instellingen. Wij geven van te voren aan wat zij van ons kunnen verwachten en wat wij van hen verwachten.

Instantie Gemeente Schagen
Auteur Gemeente Schagen
Soort instantie Gemeente
Datum 3 januari 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Bewoners, Communicatie, Gemeente, Participatie

Terug naar bibliotheek