De attente aannemer Checklist voor omgevingscommunicatie
2008
Tegenwoordig worden veel infrastructurele projecten uitgevoerd in binnenstedelijk gebied, zoals bijvoorbeeld de Tramtunnel in Den Haag. Een gevolg hiervan is dat je als opdrachtnemer met veel meer partijen dan alleen je opdrachtgever hebt te maken. Je wordt geconfronteerd met een omgeving, die misschien wel helemaal niet zit te wachten op een tunnel midden in de stad. Winkeliers die protesteren, omwonenden die vergunningen tegenhouden etc. etc. Hoe ga je daarmee om? Welke invloed hebben die partijen op de uitvoering van je project en om welke partijen gaat het eigenlijk?
Bij (de realisatie van) bouwprojecten heb je te maken met het zogenaamde Lada-syndroom; iedereen kent het, maar niemand wil het hebben. Hoe ga je iemand iets ‘verkopen’ wat hij/zij in eerste instantie niet wil hebben; omdat alleen maar hinder van zal worden ondervonden van de bouwwerkzaamheden? Je hebt te maken met weerstand. Men weet dat het project er moet komen en dat men overlast zal ondervinden van de bouw. Hoe ga je dat communiceren, zodat er toch begrip ontstaat voor het project. Kortom, op welke wijze zet je als opdrachtgever en opdrachtnemer omgevingscommunicatie in? Wie neemt welke rol op zich (hoofdstuk 3)?
De ‘checklist voor omgevingscommunicatie’ kan hierbij een hulpmiddel zijn. Het doel van deze checklist is inzicht te krijgen in de projectomgeving en als gevolg daarvan op een gestructureerde manier om te gaan met de communicatie met die omgeving. Tevens heeft de checklist als doel de taken te verdelen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, omdat niet bij elk project de omgevingscommunicatie hetzelfde geregeld is (zie hoofdstuk 3).