De stekker in elektrisch vervoer, maar hoe?

2012

Auteur(s): APPM Management Consultants
Instantie: Agentschap NL Bekijk Download

Elektrisch vervoer heeft de toekomst! Er komen steeds meer gebruikers van elektrische fietsen, scooters, auto’s en andere voertuigen. Eind 2011 reden in Nederland ruim 1000 elektrische auto’s rond; in 2010 waren dit er nog 200.
De exacte prognoses voor de groei van elektrisch vervoer (hierna: EV) verschillen, maar één ding komt overeen:
alle prognoses laten een gestage groei van EV zien. Het Nederlandse laadnetwerk begint volwassen te worden, waar- door het straks geen enkel probleem is heel Nederland elektrisch te bereiken. De technologische ontwikkeling van voertuigen en accu’s gaat snel. In 2011 brachten autofabrikan- ten de eerste serie-geproduceerde modellen op de markt, voor 2012 staan de nodige nieuwe modellen op de rol. Bijvoorbeeld Renault en Opel hebben al reclamespotjes gelanceerd voor hun 100% elektrische modellen. Nederland wordt gezien als een aantrekkelijke proeftuin voor EV.
Dit komt door actief beleid op schone en zuinige voertuigen, relatief hoge intrinsieke motivatie en actieve energiebedrij- ven, netbeheerders en toeleveranciers. (bron: Squarewise) Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat veel autofabrikanten er voor kiezen hun elektrische modellen snel in Nederland te introduceren. Met name op het gebied van zakelijk vervoer is groot succes in het elektrisch vervoer zichtbaar. De voor- beelden in deze startgids laten dat duidelijk zien, bijvoorbeeld door de inzet van elektrische auto’s als taxi, als leaseauto en voor binnenstedelijk transport. De grote uitrol richting de consumentenmarkt vindt naar verwachting vanaf 2015 plaats.

Instantie Agentschap NL
Auteur APPM Management Consultants
Soort instantie Agentschap
Datum 2012
Publicatienr. 1ELEK1202
ISBN
Trefwoorden Beleid, Duurzaam(heid), Elektrisch voertuig, Gemeente, Laadpaal, Parkeren

Terug naar bibliotheek