Effecten van de Euro-VI- emissie-eisen voor zwaar wegverkeer in Nederland
2008
De Europese Commissie heeft onlangs het voorstel voor Euro-VI-emissie-eisen voor zwaar wegverkeer (vrachtvoertuigen en bussen) gepresenteerd. Het voorstel betreft een aanscherping van de emissie-eisen per 2013 voor fijn stof (-67%) en NOx (-80%) ten opzichte van de Euro-V-emissie-eisen.
Invoering van dit voorstel zal in Nederland leiden tot een vermindering van de NOx-emissie van het totale wegverkeer met circa 5% in 2015 en 21 tot 23% in 2020. De verbrandings- gerelateerde PM2,5-emissie van het wegverkeer neemt door de Euro-VI-maatregel af met 2 tot 3% in 2015 en 11 tot 13% in 2020. De CO2-uitstoot van zwaar vrachtverkeer zal waarschijnlijk beperkt toenemen, met 0,1% in 2015 en 0,3% in 2020. Voor de verbetering van de luchtkwaliteit voor NO2, PM10 en PM2,5 langs snelwegen behoort aanscherping van de emissie-eisen voor zwaar wegverkeer tot één van de meest kosteneffectieve maatregelen.
De invoering van de Euro-VI-emissie-eisen per 2013 zal het aantal lokale overschrijdingen van de NO2-luchtkwaliteitsnorm, waar Nederland in 2015 aan moet voldoen, verminderen met circa 30%. De aanscherping komt te laat om een bijdrage te kunnen leveren aan de oplossing van de problemen met lokale overschrijdingen van de PM10-norm in Nederland, omdat uiterlijk in 2011 aan deze norm moet worden voldaan. De Euro-VI-maatregel zal wel een bijdrage leveren aan het halen van de nieuwe PM2,5-normen in 2015 en 2020. Volgens de meest recente inzichten leidt vooral de afname van blootstelling aan het verbrandings- gerelateerde PM2,5 tot positieve effecten op de gezondheid van mensen. De Euro-VI- maatregel leidt hierdoor voor omwonenden van snelwegen tot gezondheidswinst.
De Europese Commissie heeft onlangs het voorstel voor Euro-VI-emissie-eisen voor nieuwe, zware wegvoertuigen (vrachtvoertuigen en bussen) gepresenteerd. Deze notitie evalueert de gevolgen van dit voorstel voor Nederland. Dit voorstel heeft de vorm van een verordening en zal de medebeslissingsprocedure volgen.
Het Euro-VI-voorstel zal in deze notitie worden beoordeeld aan de hand van de volgende vragen:
1) Wat is de bijdrage van de Euro-VI-emissie-eisen aan de vermindering van emissies van luchtverontreinigende stoffen?
2) In hoeverre draagt de norm bij aan het oplossen van (lokale) overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnorm?
3) Wat is het effect van Euro-VI-emissie-eisen op de gezondheid van mensen?
4) In hoeverre is de maatregel kosteneffectief?
Dit rapport gaat vooral in op de gevolgen van de emissie-eisen voor de luchtkwaliteit voor fijn stof (PM10) , de fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) en stikstofdioxide (NO2). De gevolgen voor vermesting, verzuring en ozonvorming komen in deze analyse niet aan de orde.