En nu aan de slag

2009

Auteur(s): Rijkswaterstaat
Instantie: Rijkswaterstaat Bekijk Download

Het voorbereidende werk
De kern van het omgevingsmanagement is dat je belangen en wensen van mensen en organisaties
inbrengt in het project en vice versa de mogelijkheden
en onmogelijkheden van het project overbrengt naar de omgeving. Zo ontstaat zowel inhoudelijke meerwaarde als draagvlak voor het project.
Voordat je hiermee aan de slag kunt gaan, moet je een basis leggen door een aantal zaken goed op orde te brengen. Deze basis behandelen we aan de hand van drie sporen nl.:
- het informatiespoor: hoe zorg je voor juiste en actuele informatie;
- het organisatiespoor: hoe je je voorbereidt om op het moment suprême door te kunnen pakken;
- het inhoudelijke spoor: hoe krijg je voldoende inhoudelijke kennis?
het informatiespoor
Zorg dat je steeds actuele informatie ontvangt over wat jouw omgevingspartijen beweegt, met name de meest invloedrijke stakeholders. Zorg dat jij de eerste bent, die weet dat er iets is gebeurd (of nog beter: staat te gebeuren). Informatiebronnen zijn er genoeg, maar je moet ze wel aanboren:
1. Internet
Internet is erg handig voor actuele informatie.
- Google automatisch het internet af laten zoeken op zoektermen die relevant zijn voor jouw project (zie hiervoor www.google.nl/alerts).
- internetsites van gemeenten en provincies presenteren voorstellen zoals deze geagendeerd staan voor raden- en staten-vergaderingen. Ook de notulen van die vergaderingen kunnen erg informatief zijn. Sla de commissievergaderingen niet over, die zijn vaak het meest interessant. Wanneer is en voor welke vergadering jouw project geagendeerd? Informeer hiervoor bij je contactpersoon bij die gemeente of provincie.
- Particuliere sites van belangengroepen die actief zijn rond je project hebben soms allerlei informatie over het project verzameld.
2. Lokale kranten en de RWS-knipselkrant die op intranet verschijnt
3. Collega’s
Bij collega’s is veel bekend over organisaties en personen in de omgeving, dus praat er met elkaar over. Het koffiezetapparaat is een goede ontmoetingsplek. Voor
de borging van deze kennis is vaak ook een structuur opgezet. (Zie het voorbeeld van Noord-Brabant in H 2 van het werkboek.) Vergeet het district niet te raadplegen. Het district is de voordeur van Rijkswaterstaat en kent veel van
de mogelijkheden, wensen, klachten
en problemen, die er spelen en de organisaties zoals gemeenten waar
je mee te maken krijgt. Bovendien kennen zij vaak medewerkers van andere overheden waardoor een eerste contact wat soepeler kan verlopen: je kunt van de districtmedewerker wat voorgeschiedenis over mens en project meekrijgen.
(Meer info over het district rapport “Projecten komen, projecten gaan maar de beheerder blijft bestaan, een visie op het regionale omgevingsmanagement van RWS”.) (zie literatuurlijst van het werkboek OM)
4. Gemeente- en provincieambtenaren en medewerkers van belangenorganisaties
De meeste mensen willen je informatie geven als je er belangstellend naar vraagt. Ga eens bij hen op de koffie en bel ze geregeld. Zo kom je in het informatiecircuit veel voor je project te weten. Ook kun je een raads(commissie) vergadering bezoeken, zodat je beter weet hoe een gemeente er bestuurlijk in zit.

Instantie Rijkswaterstaat
Auteur Rijkswaterstaat
Soort instantie Rijkswaterstaat
Datum 2009
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Bewoners, Communicatie, Omgevingsmanagement, Participatie, Rijkswaterstaat

Terug naar bibliotheek