Evaluatie gladheidbestrijding

2014

Auteur(s): Gemeente Venlo
Instantie: Gemeente Venlo Bekijk Download

Inleiding
Jaarlijks wordt de inzet de gladheidbestrijding geëvalueerd. Hierbij treft U de evaluatie 2013- 2014 aan.
Woord vooraf:
De winter van 2013-2014 is de op een na zachtste winter geweest sinds het begin van de metingen. De 3 wintermaanden brachten samen slechts 10 vorstdagen voort. De norm van een gemiddelde winter is 38 vorstdagen. Verder is er geen sneeuw van betekenis gevallen.
1. Doel gladheidbestrijding
Het hoofddoel van de gladheidbestrijding is er voor te zorgen dat verkeersdeelnemers (automobilisten en fietsers) zich op een veilige manier kunnen verplaatsen. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht. Met ingang van 1 januari 1992 bestaat op grond van het huidig Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risicoaansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen.
Het voornoemde artikel houdt echter ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt.
De zorgplicht van de gemeente gaat dus niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Wel dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht heeft voldaan. De middelen die de beheerder hiervoor kan aanwenden zijn:
􏰀 Eengladheidbestrijdingsplandatisgepubliceerd;
􏰀 Eengladheidsmeldsystematiek(contractmetMeteoGroup)
􏰀 Eengoedeadministratievantijdenengeredenroutes(Autologic) 􏰀 Hetvoorhandenhebbenvanvoldoendematerieel;
􏰀 Consistentieinbeleidenuitvoering.
De gemeente Venlo heeft in het verleden ervoor gekozen om de gladheid preventief te bestrijden. Als we de gladheid niet preventief bestrijden moeten we gaan acteren op basis van meldingen. Dit is niet alleen veel minder efficiënt maar zal zeker ook kostenverhogend zijn.
Er is geen inzicht in het aantal ongelukken gedurende de afgelopen seizoenen als gevolg van gladheid. Genoemde doelstelling kan mede gemeten worden aan de hand van de door verkeersdeelnemers ingediende schade claims bij de gemeente.
In het winterseizoen 2013-2014 is 10 keer (2012-2013 27 keer) uitgerukt om gladheid te bestrijden.
De gemeente is in dit seizoen 1 maal (2012-2013 1 claim) aansprakelijk gesteld
Bij de gladheidbestrijding wordt verder gestreefd naar:
- de wegen binnen een gestelde tijd op een veilige manier berijdbaar
- het beperkt houden van de kosten van gladheidbestrijding.
- het beperkt houden van de zoutbelasting van het milieu.

Instantie Gemeente Venlo
Auteur Gemeente Venlo
Soort instantie Gemeente
Datum 2014
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Evaluatie, Gemeente, Gladheid(-sbestrijding)

Terug naar bibliotheek