Evaluatie van het Delfts evenementenbeleid (2015)
2015
Inleiding
Voor u ligt de rapportage van de evaluatie van het evenementenbeleid van de gemeente Delft. Deze evaluatie is uitgevoerd in samenspraak met vertegenwoordigers van plaatselijke belangengroepen en ketenpartners: bewonersverenigingen, ondernemers, studenten, evenementenorganisatoren, de politie, de Omgevingsdienst Haaglanden en de Stichting Centrum Management Delft.
Doel, aanleiding en beleid
Evenementen zijn sinds mensenheugenis een belangrijk onderdeel van het stedelijk leven. Denk aan concerten, markten en jaarmarkten, kermissen, feesten, optochten en sportwedstrijden. Ze zorgen voor levendigheid en een aantrekkelijke sfeer. Verschillende evenementen zijn uitgegroeid tot plaatselijke tradities, doordat ze al tientallen jaren georganiseerd worden. Ook bieden evenementen werkgelegenheid en ze bepalen mede het beeld van een stad. Meer en meer zijn ze van belang voor de toeristische promotie en het vestigingsklimaat voor bedrijven. Een keerzijde van evenementen is overlast door bijvoorbeeld geluid of een verminderde bereikbaarheid.
Doel
Het doel van het Delfts evenementenbeleid is het versterken van de lokale economie en de reputatiekracht van de stad, door middel van het met bedrijven en maatschappelijke organisaties verzorgen van een veelzijdig evenementenaanbod, voor jong en oud. Delft is in deze visie een levendige en aantrekkelijke stad, waarin talent zicht toont en cultuur en technologie beleefd worden.
Beleidskader en aanleiding
Het evenementenbeleid is vastgelegd in de kadernota Creatieve Meetlat (2008). Naast een regisserende en stimulerende rol heeft de gemeente ook een faciliterende en controlerende rol bij evenementen in de openbare ruimte. Deze rollen zijn omschreven in het Integraal evenementenmodel (2009). Het beleid is eerder geëvalueerd in de nota Evenementen en festivals in Delft (2012). Daarin is onder meer voorgesteld het beleid periodiek te evalueren.
Afbakening
De omschrijving van een evenement in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) luidt: ‘elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak’. Voor bepaalde evenementen is een vergunning verplicht. Een vergunning kan worden geweigerd na afweging van de volgende weigeringsgronden: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en milieu. De zogeheten incidentele festiviteiten worden ook in deze evaluatie behandeld. Hiervoor gelden APV-regels die op landelijke regelgeving zijn gebaseerd, maar in de praktijk zijn ze niet wezenlijk van evenementen te onderscheiden. Onder een incidentele festiviteit wordt verstaan: ‘een festiviteit of activiteit tussen 10.00 uur 's ochtends en 01.00 uur ’s nachts, die gebonden is aan één of een klein aantal inrichtingen, waarbij er 15 dB(A) meer geluid dan de Wet Milieubeheer toestaat mag worden geproduceerd’. Voor incidentele festiviteiten is geen vergunning nodig, een melding volstaat.
Werkwijze en opbouw
De voorliggende nota beschrijft de beleidsuitvoering en de samenwerking met belangengroepen. Per beleidsonderdeel worden conclusies getrokken en voorstellen geformuleerd voor het uitwerken en verbeteren van het beleid. Tot slot is een uitvoeringsprogramma voor het huidige en het komend jaar opgenomen. Dit is te lezen als een samenvatting.
Het beleid is onder de loep genomen aan de hand van de volgende middelen.
Bijeenkomsten met belangengroepen en ketenpartners
De evaluatie is tot stand gekomen in overleg met belangengroepen en ketenpartners. Voor deze werkwijze is gekozen om meteen rekening te houden met de voornaamste belangen, om gezamenlijk het beleid uit te voeren en belangenconflicten te bespreken en op te lossen. Eind 2014 is de groep gesprekspartijen samengesteld; de deelnemerslijst is opgenomen als bijlage 1. Alle partijen zijn op de uitnodiging ingegaan en hebben actief bijgedragen aan de bijenkomsten. Van gemeentezijde is deelgenomen door medewerkers van de beleidsterreinen Vergunningen, Toezicht en handhaving, Openbare orde en veiligheid, Ruimtelijke ordening en Economie.
In totaal zijn vijf bijeenkomsten georganiseerd. Onder leiding van een onafhankelijke voorzitter is oplossingsgericht gesproken over evenementenaspecten waarbij de belangen uiteenlopen. De belangrijkste zijn: vergunningen, geluidsnormen, toezicht en handhaving, locatiebeleid en communicatie. De startbijeenkomst had vooral als doel elkaars belangen te leren kennen en standpunten en ervaringen uit te wisselen. In de volgende bijeenkomsten zijn de onderwerpen uitgediept. Zo hebben geluidsspecialisten het meten en in toom houden van overlast toegelicht. In een afsluitende vergadering is de balans opgemaakt, met een verkenning van het gezamenlijk uitwerken van de evaluatie. De verslagen van de bijeenkomsten zijn op aanvraag beschikbaar.
Aanvullend advies belangengroepen
Aan de belangengroepen is om een aanvullend schriftelijk advies gevraagd over onderwerpen die niet gezamenlijk zijn besproken. De ontvangen adviezen zijn in deze nota verwerkt.
Overige gesprekken
Naast de evaluatiebijeenkomsten zijn met vertegenwoordigers van de belangengroepen en ketenpartners ad hoc-gesprekken gevoerd. Zo is gesproken met de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH), met organisatoren van evenementen en met inwoners naar aanleiding van specifieke klachten.
Intern advies
Om de evaluatie integraal uit te voeren zijn gesprekken gevoerd met betrokken afdelingen van de gemeentelijke organisatie. Het betreft de volgende beleidsterreinen: Openbare orde en veiligheid, Toezicht en handhaving, Vergunningen, Ruimtelijke ordening, Cultuur, Horeca, Natuur, Reiniging, Mobiliteit, Detailhandel, Binnenstad, Economie en Regionale samenwerking. Recente beleidsnota’s en rapporten dienden hierbij als basis.
Geluidsmetingen
De gemeente laat door de ODH elk jaar verschillende geluidsmetingen bij evenementen uitvoeren. Het doel ervan is controle van de met het beleid vastgestelde geluidsnormen. Daarnaast registreren vaste geluidsmeters permanent het geluidsvolume op diverse plaatsen in de stad. Bij wijze van casus is tijdens de evaluatieperiode een geluidsmeting georganiseerd waarvoor ook de belangengroepen uitgenodigd waren. Zij konden zo inzicht krijgen in de methodes die worden gebruikt bij de metingen.
Onderzoek en beleid van andere gemeenten
Belangrijke aspecten van het beleid, zoals het bestrijden van geluidsoverlast, aantallen evenementen en de hoogte van leges, zijn vergeleken met het beleid en onderzoek van andere gemeenten.
Periodieke rapportages
Elk kwartaal wordt een interne rapportage opgesteld over de vergunningverlening. Deze bevat onder andere een overzicht van de behandelde vergunningaanvragen, ontvangen klachten en een evaluatie van bijzonderheden.