Fietsbrug Amsterdam Rijnkanaal

2012

Auteur(s): Gemeente Utrecht
Instantie: Gemeente Utrecht Bekijk Download

Integraal Programma van Eisen, concept maart 2012

Aanleiding; raadsbesluit juni 2011
In 2010 is de planontwikkeling van de fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal ter hoogte van het Victor Hugoplantsoen uitgewerkt in een doorstartdocument. Voor achtergrondinformatie over de nut- en noodzaak van de fietsbrug en de onderbouwing van het gekozen scenario wordt verwezen naar dit document. Begin 2010 heeft het college van burgemeester en wethouders een besluit genomen over dit doorstartdocument. In dit besluit staat waarom het college de fietsbrug wil realiseren, dat deze aan zal landen in het Victor Hugoplantsoen en dat in principe gekozen wordt voor het scenario waarbij de scholen worden verplaatst.
Dit besluit heeft ter inzage gelegen, zodat alle betrokkenen, bewoners en belanghebbenden hun reactie konden geven. Deze reacties hebben geleid tot een tweekolommenstuk met enkele aanpassingen in het doorstartdocument (mei 2011) en een raadsvoorstel.
Op 28 juni 2011 heeft de gemeenteraad ingestemd met het raadsvoorstel over de fietsbrug. In het raadsbesluit is dit als volgt omschreven:
In het scenario ‘verplaatsen scholen’ kunnen fietsers ononderbroken (zonder afstappen) gebruik maken van de fietsverbinding. Het comfort van de
brug kan worden geoptimaliseerd, doordat er via de lus maximaal gebruik kan worden gemaakt van extra lengte om het hellingspercentage zo laag mogelijk te maken. De meerwaarde voor de wijk in dit scenario zit met name in stedenbouwkundige en verkeerskundige aspecten. Er wordt letterlijk en figuurlijk ruimte gemaakt voor een goede en veilige inpassing van aanlanding van de brug mogelijk te maken, wat de wijk ten goede komt.
Het scenario ‘verplaatsing scholen’ voorziet in de verplaatsing van de Eben Haëzerschool naar elders in Utrecht. De ruimte die zo ontstaat, kan worden
benut voor een goede aanlanding van de brug. De gymzaal en Montessorischool worden verplaatst en geïntegreerd en in de aanlanding van de brug herbouwd. In dit scenario kan het plantsoen en de groene as langs het kanaal grotendeels worden gespaard. Daarnaast volgt de hoofdfietsverbinding via de brug
een heldere lijn waarbij de brug van veraf zichtbaar is en waardoor een herkenbare route ontstaat. Het -hard dalende- doorgaande fietsverkeer kan ten zuiden van de school worden afgewikkeld, het halen en brengen van kinderen ten noorden van de aanlanding van de fietsbrug. Deze ontvlechting levert een goede verkeersveiligheid op, iets wat in sommige andere scenario’s moeilijk vormgegeven kon worden. De sociale veiligheid is gediend bij het bouwen van een aantal woningen langs de aanlanding van de fietsbrug.
Daarnaast is aan de raad toegezegd dat de fietsbrug niet toegankelijk wordt voor brommers en snorfietsen.

Instantie Gemeente Utrecht
Auteur Gemeente Utrecht
Soort instantie Gemeente
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Fietsen, Fietser, Functionele eis(en), Gemeente, Ontwerp

Terug naar bibliotheek