Gemeentelijke aanpak regenwateroverlast

2015

Auteur(s): Oscar Kunst
Instantie: Stichting RIONED Bekijk

Wateroverlast door hevige buien staat volop in de belangstelling, onder meer door de zware buien en de verwachte toename van hevige regen in de nieuwste KNMI­ klimaatscenario’s. Maar tot nu toe was niet duidelijk hoeveel gemeenten zich bezig­ houden met de aanpak van regenwater­ overlast en hoe zij dit doen. Dit inzicht is relevant voor zowel de nationale beleids­ vorming als de gemeenten zelf in het kader van hun rioleringsbeleid. Daarom heeft Stichting RIONED hiernaar in het voorjaar van 2015 een inventarisatie gedaan. Het is het eerste kwantitatieve landelijke onderzoek naar de aanpak van de gevolgen van zware buien door gemeenten.

Aantallen en vormen
Uit de inventarisatie blijkt dat in de periode 2000 t/m 2014 veel zware regenbuien zijn gevallen die de riolering niet kon verwerken. Volgens de deelnemende gemeenten was er in 2014 ruim 8.000 keer regenwateroverlast in de vorm van regenwater dat in een gebouw stroomt vanuit de openbare ruimte, stremmingen van belangrijke verkeersroutes of tunnels, langdurige hinder voor verkeer in woonstraten, gevallen van afvalwater uit het riool op straat en opdrijvende putdeksels. Dit komt neer op 0,3 keer wateroverlast per 1.000 inwoners in 2014. Negentien gemeenten (7% van de respondenten) geven aan geen wateroverlast te hebben gehad.

Aanpak en maatregelen
Op één na nemen alle gemeenten maatregelen om schade en overlast door hevige buien te beperken. Naast traditionele technische maatregelen onder de grond nemen gemeenten het afgelopen decennium steeds vaker maatregelen in het straatprofiel en groen. De straat en groenvoorzieningen bieden bij zeer hevige regen vaak een robuustere vorm van berging en afvoer dan ondergrondse voorzieningen.
Belangrijke maatregelen zijn: de aanleg van aparte regenwaterriolen, tijdelijke water­ berging in het groen en op straat, het weghalen van obstakels (zoals verkeers­drempels) die afstroming belemmeren en extra kolkenreiniging. Bijna alle gemeenten koppelen regenwater af in de strijd tegen wateroverlast.
Gemeenten spreken bewoners nog weinig aan op hun rol in het tegengaan van regenwater­ overlast. Bewoners kunnen bijvoorbeeld verharding rond hun huis verwijderen en regenwater in hun tuin bergen of infiltreren. Gemeenten leggen wel steeds vaker expliciet de grens van hun verantwoordelijkheid in hun beleid vast. Het betrekken van bewoners is dan ook de categorie maatregelen die het sterkst groeit. De verwachting is dat nog meer gemeenten hun bewoners gaan stimuleren (of opleggen) om op eigen terrein maatregelen te nemen naarmate de pres­ taties van gemeenten beter zichtbaar worden en maatregelen (alleen) in openbaar terrein niet altijd kostenefficiënt (blijken te) zijn.

Investeringen
Structureel blijkt ongeveer eenderde van de investeringen voor de gemeentelijke water­ taken (mede) bedoeld om de verwerking van regenwater te verbeteren. In 2014 was 31% van de investeringen geheel of gedeeltelijk gericht op het tegengaan van regenwater­ overlast. Dat is 280 miljoen euro op een totaal van 900 miljoen euro (bedragen exclusief btw).

Instantie Stichting RIONED
Auteur Oscar Kunst
Soort instantie Stichting
Datum 2015
Publicatienr.
ISBN 978 90 73645 52 3
Trefwoorden Klimaatadaptatie, Klimaatbestendig, Klimaatverandering, Ontwerp, Riolering, Waterberging, Wateroverschot, Weg, Wegbeheer

Terug naar bibliotheek