Handhavingsbeleid versie 2013

2012

Auteur(s): Waterschap Peel en Maasvallei
Instantie: Waterschap Peel en Maasvallei Bekijk Download

n 2006 heeft het bestuur van het waterschap Peel en Maasvallei besloten aan te sluiten bij de Gezamenlijke Sanctie- en gedoogstrategie Limburg. Alle Limburgse handhavingspartners (provincie, gemeenten, waterschappen en Openbaar Ministerie) hebben deze destijds onderschreven.
Vastgesteld is dat de Gezamenlijke Sanctie- en gedoogstrategie Limburg geactualiseerd dient te worden. Diverse ontwikkelingen op het vlak van landelijke regelgeving (o.a. inwerkingtreding van de 4e tranche van de Algemene wet bestuursrecht, de Waterwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) geven daartoe aanleiding. Voor het waterschap is verder van belang de vaststelling van een nieuwe waterschapskeur. De Gezamenlijke Sanctie- en gedoogstrategie Limburg maakt in het geheel nog geen melding van de waterschapskeur.
Een andere belangrijke ontwikkeling is het verschijnen van het eindrapport van de Commissie Herziening Handhavingsstelsel VROM-regelgeving. Dit rapport heeft geleid tot een hernieuwde discussie omtrent de organisatie van de handhaving. De – kort samengevatte – conclusie van de Commissie is dat handhaving beter moet.
De Gezamenlijke Sanctie- en gedoogstrategie wordt niet in gezamenlijkheid geactualiseerd. Diverse handhavingspartners hebben besloten een eigen handhavingsbeleid en/of –strategie te ontwikkelen, dan wel vooralsnog te werken met de bestaande Gezamenlijke Sanctie- en gedoogstrategie. Hierbij speelt de discussie over het al dan niet oprichten van Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) een rol.
In het in deze beleidsnotitie verwoorde handhavingsbeleid wordt ook kort aandacht geschonken aan de consequenties van het ontstaan van Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s).
De ondertitel van ons handhavingsbeleid is transparant en rechtvaardig met de menselijke maat. Deze ondertitel komt voort uit het volgende:
Onze inhoudelijke beleidsdoelstellingen: veilige dijken, droge voeten, voldoende en schoon water liggen aan de basis van ons handhavingsbeleid. Wij laten met ons handhavingsbeleid en ons handhavingsprogramma zien wat we vanuit die doelstellingen doen. We leggen via onze handhavingsmonitor verantwoording af over onze inspanningen. Communicatie en begrip voor de wederzijdse belangen vormen de basis van de menselijke maat die aan onze uitvoering van toezicht en handhaving ten grondslag ligt. Consistent handelen is de basis voor rechtvaardig optreden.
Toezicht en handhaving wordt gepositioneerd in de maatschappij door aandacht te schenken aan de vraag wat het waterschap verstaat onder toezicht en handhaving en welk belang zij daar aan hecht. Ook komen de uitgangspunten aan de orde die bepalend zijn voor de vervolgens te bespreken toezichts- en sanctiestrategie. Daarbij wordt ook het gedoogbeleid besproken. Afsluitend wordt – kort – stilgestaan bij het jaarlijkse handhavingsprogramma, dat als uitvoeringsprogramma van het in deze notitie opgenomen handhavingsbeleid wordt beschouwd.
Bij het opstellen van dit handhavingsbeleid hebben wij aansluiting gezocht bij een aantal onlangs gepubliceerde beleidsstukken van andere overheden. Meer in het bijzonder betreft dit de Actualiseringhandhavingsstrategie 2010 van Noord-Brabant onder de titel “Zo handhaven we in Brabant”, de “Handhavings- en gedoogstrategie Fysieke Leefomgeving Overijssel” en de “Sanctiestrategie Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden” van de VROM-inspectie.

Instantie Waterschap Peel en Maasvallei
Auteur Waterschap Peel en Maasvallei
Soort instantie Waterschap
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Handhaving, Waterschap

Terug naar bibliotheek