Handleiding social return voor opdrachtnemers in de bouw en infra

2012

Auteur(s): TNO
Instantie: TNO Bekijk Download

Hoe deze handleiding te gebruiken
Deze handleiding gaat over social return bij aanbestedingen. Hij is bedoeld voor opdrachtnemers/werkgevers in de bouw die met dit onderwerp te maken krijgen. De handleiding geeft u kennis over het onderwerp. Hij helpt u bepalingen beter te begrijpen en er mee te kunnen omgaan. U leest welke keuzes u kunt maken en op welke manieren u invloed kunt hebben op de vormgeving en invulling van social return.
Dit eerste hoofdstuk gaat in op de achtergronden van social return: wat is het, waarom passen opdrachtgevers het toe en wat betekent het voor uw bedrijf. De hoofdstukken 2 t/m 4 behandelen social return chronologisch, volgens de fasen van het inkoopproces. Schematisch ziet dit er als volgt uit:

Inkoopvoorbereiding en formuleren bestek (hoofdstuk 2)
Offerteprocedure, gunning en contract (hoofdstuk 3)
Uitvoering opdracht met social return (hoofdstuk 4)

U kunt de samenvatting lezen voor een overzicht. U kunt ook via de inhoudsopgave of de samenvatting het onderwerp kiezen dat op een bepaald moment uw interesse heeft. U kunt deze handleiding van voor naar achter lezen om het hele proces chronologisch en in detail te volgen.

1.2 Wat is social return?
Social return is het maken van afspraken door een opdrachtgever met opdrachtnemers over een bijdrage aan werk(ervaring) voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Dit gebeurt met name bij inkoop/aanbesteding van werken en diensten en soms ook van leveringen. Vaak gaat het om een verplichting, maar niet altijd.
Het meest bekende voorbeeld is de 5%-regeling: de opdrachtnemer moet 5% van de aanneem- of loonsom besteden om uitkeringsgerechtigden in te zetten op het werk.

Instantie TNO
Auteur TNO
Soort instantie Onderzoeksinstituut
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Bouwen, Handleiding, Infrastructuur, Social return

Terug naar bibliotheek