Harmonisatie onderzoek 130 km/uur effecten op luchtkwaliteit

1 oktober 2014

Auteur(s): Berend Hoekstra
Instantie: TAUW Bekijk Download

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft de maximumsnelheid op de autosnelwegen per 1 september 2012 op diverse trajecten verhoogd naar 130 kilometer per uur. De Minster heeft aanvullend het voornemen de snelheid te verhogen op de volgende trajecten.
- Traject 1 Verandering snelheid A4 Knooppunt De Hoek – Schiphol
- Traject 2 Verandering snelheid A12 Bleiswijk – Zoetermeer
- Traject 3 Verandering snelheid A12 Veenendaal – Driebergen
- Traject 4 Verandering snelheid A20 Vlaardingen West – N213
- Traject 5 Verandering snelheid A27 Knooppunt Almere – Knooppunt Eemnes
- Traject 6 Verandering snelheid A59 Knooppunt Paalgraven – Verzorgingsplaats Barriere

Dit rapport beschrijft het uitgevoerde onderzoek en de resultaten met betrekking tot de effecten op de luchtkwaliteit door de beoogde snelheidsverandering. Er is in dit luchtkwaliteitsonderzoek onderzocht of de maximumsnelheid kan worden verhoogd binnen de gestelde normen voor fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) in de Wet Milieubeheer.

Leeswijzer
In hoofdstuk 2 is het wettelijk kader beschreven. In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de gehanteerde uitgangspunten en de werkwijze. De onderzoeksresultaten en de beoordeling van de resultaten staan in hoofdstuk 4 per traject vermeld.

Instantie TAUW
Auteur Berend Hoekstra
Soort instantie Adviesbureau
Datum 1 oktober 2014
Publicatienr. R001-1218800BWH-V01
ISBN
Trefwoorden Auto, CO2, Emissie, Fijnstof, Luchtkwaliteit, Milieu, Snelweg, Stikstofdioxide

Terug naar bibliotheek