Het energieke wegdek

2000

Auteur(s): E.P. Weijers, A.Hensen, J.W. Erisman, H.P.J. de Wilde, P.A.J.P. Cnubben
Instantie: Energie Onderzoek Centrum Bekijk Download

Autowegen en spoorlijnen nemen ongeveer drie procent van de ruimte buiten de bebouwde kom
in beslag. Slechts een deel van deze ruimte wordt door het verkeer gebruikt. De vraag rijst of
deze niet benutte ruimte (bermen, taluds) voor andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden
zoals het opwekken van (duurzame) energie. In opdracht van de Dienst Weg- en
Waterbouwkunde (DWW) van Rijkswaterstaat (beheerder van het terrein op en rond de
snelweg) is een verkennende studie uitgevoerd met als doel bestaande en nog in ontwikkeling
zijnde energiewinningtechnologieën te identificeren in de beschikbare literatuur en te
beoordelen in hoeverre deze toegepast kunnen worden langs een snelweg. De weerslag van deze
studie is terug te vinden in dit rapport. Hierbij dient bedacht te worden dat het gaat om een
eerste inschatting van een mogelijke toepassing langs een snelweg; rekenexercities als
bijvoorbeeld terugverdientijden horen thuis in de volgende fase van dit project.
Deze studie dient als discussiestuk voor het in 2001 uit te voeren pilot project 'Energiek
Wegdek', onderdeel van het Thema Wegdek naar de Toekomst, dat gericht is op innovaties in en
rond de wegeninfrastructuur. Voor de Europese aanbesteding van het pilot project kunnen
consortia ontwerpen indienen voor een innovatieve en duurzame toepassing van energiewinning
rondom de snelweg; het winnende idee zal nog in 2001 worden gerealiseerd langs een snelweg
in het oosten van Nederland. Met dit demonstratieproject wil DWW een impuls geven aan het
innovatieve en toepassingsgerichte denken en ontwerpen bij duurzaam winnen van energie
langs de snelweg.
De volgende energiewintechnieken komen hier aan de orde:
• Foto-voltaïsche systemen
• Warmtewisselaars
• Biomassa
• Windturbines
• Piëzo- en Peltier elementen

Tevens worden in een bijlage nog enkele innovatieve ideeën gedemonstreerd die betrekking
hebben op de besproken energiewintechnieken.
In dit rapport wordt een aantal van de huidige en toekomstige toepassingen met deze
energiewintechnieken rondom een snelweg beschreven. Er is gekeken naar kosten van productie
en aanleg (voor zover bekend), duurzame opbrengst, de mogelijkheden voor innovaties ingeval
van plaatsing langs een snelweg, een eventuele beïnvloeding van de verkeersveiligheid en
verstoring van het landschap.

Instantie Energie Onderzoek Centrum
Auteur E.P. Weijers, A.Hensen, J.W. Erisman, H.P.J. de Wilde, P.A.J.P. Cnubben
Soort instantie Onderzoeksinstituut
Datum 2000
Publicatienr. ECN-C--00-118 5
ISBN
Trefwoorden Duurzaam(heid), Energie, Infrastructuur, Onderzoek, Wegdek

Terug naar bibliotheek