Inkoop en aanbestedingsbeleid provincie Utrecht 2014

1 januari 2014

Auteur(s): Provincie Utrecht
Instantie: Provincie Utrecht Bekijk

Dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is de opvolger van het in 2006 vastgestelde inkoopbeleid. Nieuwe regelgeving (zoals de Aanbestedingswet 2012), inzichten en organisatorische ontwikkelingen (zoals verwoord in de O&F-plannen) vragen om een actualisering van het huidige inkoopbeleid. Het uitgangspunt van dit inkoopbeleid, te weten verantwoord, professioneel inkopen en aanbesteden waarbij de integriteit van de medewerkers van de provincie Utrecht, de rechtmatigheid en de doelmatigheid zijn gewaarborgd, is in dit nieuwe inkoopbeleid meegenomen.
De belangrijkste wijziging ten opzichte van het oude inkoopbeleid is de wijze waarop inkoop haar rol binnen de organisatie invult. Deze rol is, vanuit de overtuiging dat Inkoop veel meer is dan het enkel rechtmatig verkrijgen van Werken, Leveringen of Diensten, gericht op het leveren van meerwaarde. Inkoop is bij uitstek een effectief middel om provinciale ambities op het gebied van het stimuleren van de regionale economie en duurzaamheid, onder meer zoals verwoord in het coalitieakkoord, te helpen realiseren. Hiertoe zal bewust de afstemming met de organisatie worden gezocht in een Tender Alignment Board (TAB). Daarnaast komt in dit nieuwe beleid tot uitdrukking dat de provincie Utrecht midden in de maatschappij staat. De provincie Utrecht zoekt meer de samenwerking met andere overheden én met de markt. Uitgangspunt bij Inkoop is om met minder meer te bereiken. Onder het motto “Inkoop als instrument voor regionale verbinding, versterking en vernieuwing” zullen deze cultuuromslag en verdere professionalisering van de provinciale inkoop in juli 2014 dienen te zijn gerealiseerd.

Instantie Provincie Utrecht
Auteur Provincie Utrecht
Soort instantie Provincie
Datum 1 januari 2014
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Aanbesteden, Beleid, EMVI, Inkopen, Provinciaal

Terug naar bibliotheek