Integraal toezicht- en handhavingsbeleid 2014-2018

2011

Auteur(s): Provincie Fryslân
Instantie: Provincie Fryslan Bekijk Download

Dit beleidsplan over integraal toezicht- en handhavingsbeleid vervangt het beleid- splan ‘provinciale handhaving in Fryslân’ van 30 oktober 2001. Dit ‘oude’ plan gaf een totaal overzicht van het handhavingsbeleid en een eerste aanzet tot het ontwikkelen van een brede beleidsvisie. Sindsdien zijn er discussies gevoerd over de structuur en kwaliteit van toezicht en handhaving en de wijze waarop dit wordt uit- gevoerd. Daarnaast zijn er landelijke en provinciale ontwikkelingen die van invloed zijn op het denken over en het uitvoeren van toezicht en handhaving, zoals:
• Wijzigingen in wet- en regelgeving, waarbij de belangrijkste de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is.
• Bestuurlijke inzichten betreffende de rol en de taak van toezichthouders: meer nadruk op makelen en schakelen en minder op sanctioneren.
• Loslaten van de sectorale wijze van toezicht en handhaven en het bevorderen van integraliteit.
• Het besef dat toezicht en handhaving een zaak is van alle bestuursorganen: samenwerking is onontbeerlijk.
• De (verdergaande) professionalisering van de handhaving van de fysieke leefomgeving en als gevolg daarvan de ontwikkeling van robuuste (regionale) uitvoeringsorganisaties.
Deze discussies en ontwikkelingen zijn aanleiding geweest het handhavingsbeleid te actualiseren. Bij de opdrachtverlening tot actualisatie van het handhavingsbeleid is een aantal uitgangspunten geformuleerd waaraan het nieuwe toezicht- en hand- havingsbeleid moet voldoen.

• Het beleidsplan ondersteunt het bestuur en management bij het maken van richtinggevende keuzes voor een integrale uitvoering van toezicht en handhaving;
• De indeling van het beleidsplan is gebaseerd op het cyclisch beleidsproces zoals dit is vastgelegd in het Besluit omgevingsrecht.
• Het beleidsplan biedt voldoende bewegingsruimte voor de uitvoering: een praktisch plan op hoofdlijnen.
• Toepassing van het beleid doet recht aan de eigen verantwoordelijkheid van burger en bedrijf.
• Het beleidsplan bevat voldoende aanknopingspunten voor integraal werken en samenwerking met externe organisaties.
Tegelijkertijd met het opstellen van het beleidsplan is een implementatieplan opgesteld. In dit implementatieplan zijn acties geformuleerd hoe wij het nieuwe beleid in de praktijk handen en voeten gaan geven. Het gevolg van deze aanpak is dat bij het opstellen van het beleid voortdurend gekeken is naar de gevolgen voor de uitvoeringspraktijk: het plan is van “onderop” opgebouwd.
Het beleid is opgesteld in drie fasen. In de eerste fase is een inventarisatie gemaakt van onze beleid- en uitvoeringsdocumenten, de belangrijkste knelpunten in de uitvoering, de provinciale en landelijke ontwikkelingen. Daarnaast is gekeken naar goede voorbeelden bij andere organisaties. Vervolgens is op grond van deze infor- matie in drie bijeenkomsten gesproken met onze eigen mensen en vertegenwoor- digers van externe organisaties over de hoofdelementen van de beleidscyclus: probleemanalyse, doelstellingen en strategie. Op grond van deze informatie is in fase drie het integraal toezicht- en handhavingsbeleid geschreven.

Instantie Provincie Fryslan
Auteur Provincie Fryslân
Soort instantie Provincie
Datum 2011
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Handhaving, Provincie

Terug naar bibliotheek