Kosten en effecten van beleidsmaatregelen
2008
Inleiding
De Algemene Rekenkamer voert op dit moment een onderzoek uit naar duur- zame mobiliteit. Het doel van dit onderzoek is het leveren van een bijdrage aan de doeltreffendheid van het beleid voor duurzame mobiliteit op het terrein van geluidhinder, luchtkwaliteit en klimaat door het aan de ministers van VROM, Verkeer en Waterstaat en Financiën en aan de Tweede Kamer verschaffen van verklaringen voor de mate waarin de doelen van dat beleid worden bereikt.
In het kader van dit onderzoek is CE Delft gevraagd een inschatting te maken van de gerealiseerde effectiviteit van de beleidsinstrumenten die zijn geïmplementeerd om de CO2-uitstoot en de luchtvervuilende emissies te reduceren. Het gaat hierbij zowel om een inschatting van de doeltreffendheid, als ook van de doelmatigheid van het beleid voor duurzaam wegverkeer.
Doelstelling
Voor de beleidsinstrumenten die in de sector verkeer zijn geïmplementeerd, gericht op CO2-reductie en verbetering van de luchtkwaliteit, worden de volgende vragen beantwoord:
− Wat is voor deze beleidsinstrumenten de beste inschatting van de jaarlijkse bijdrage aan de reductie van CO2, NOx en fijn stof in 2007 en in 2010?
− Wat is de beste inschatting van de kosten van deze instrumenten in 2007 en 2010? Het gaat hierbij om een inschatting van zowel de maatschappelijke kosten als ook van de kosten die de overheid heeft gemaakt.
Hierbij merken we op dat de eerste vraag, de inschatting van de doeltreffendheid, de belangrijkste onderzoeksvraag is.