Monitoring windturbines pilot Energiek Wegdek

6 juni 2005

Auteur(s): R.J.F. van Gerwen, B. Taks
Instantie: KEMA Bekijk Download

In het kader van het programma “Wegen naar de toekomst” is het pilotproject “Energiek Wegdek” opgezet. Deze pilot, waarvan het idee afkomstig is van BAM, TU-Delft en Shell, wil een impuls geven aan de ontwikkeling van technieken en toepassingen die het mogelijk maken om het winnen van duurzame energie te combineren met infrastructuur. Onderdeel van dit project is het installeren en bemeten van een drietal kleine windturbines nabij een snelweg om elektriciteit op te wekken uit wind.
De drie windturbines (twee van het type “Windui” en een van het type “Turby”) zijn allen opgesteld ter hoogte van verzorgingsplaats De Brink naast de A50 (Apeldoorn). De Windui is een langzaamlopende turbine met een nominaal vermogen van 200 W bij een windsnelheid van 12 m/s. De Turby is een snellopende turbine met een nominaal vermogen van 2500 W bij een windsnelheid van 14 m/s. Vanaf juni 2004 tot en met mei 2005 zijn de prestaties van de windturbines bijgehouden.
De doelstelling van de metingen aan windturbines was daarbij om het potentieel van elektriciteitsopwekking door kleine windturbines nabij snelwegen in de praktijk te meten. Daarbij worden twee aspecten meegenomen:
1) het windpotentieel (hoeveel wind waait er)
2) de efficiëntie van de windturbines (hoeveel van het potentieel wordt gebruikt)
Het installeren en bemeten van kleine windturbines bleek nog geen standaard activiteit. Het meetproject heeft een aantal tegenslagen gekend die er toe hebben geleid dat van de drie windturbines er effectief slechts één gedurende een relatief korte tijd bemeten is.
Belangrijk is echter dat over een groot deel van de projectperiode windmetingen op de locatie gedaan zijn. Deze windmetingen geven aan wat het potentieel is voor elektriciteits- opwekking uit wind. Samen met de vermogenscurven van de windturbines geeft dit een schatting van de jaaropbrengst van de windturbines. De gemeten windsnelheden komen (met inachtneming van de onzekerheid door bijvoorbeeld de terreinruwheid) goed overeen met de door het KNMI in de De Bilt gemeten windsnelheden.

Instantie KEMA
Auteur R.J.F. van Gerwen, B. Taks
Soort instantie Onderzoeksinstituut
Datum 6 juni 2005
Publicatienr. 40560023-TDC 05-51014A
ISBN
Trefwoorden Duurzaam(heid), Energie, Infrastructuur, Onderzoek, Windenergie, Windmolen

Terug naar bibliotheek