Nieuwe Business Modellen stadslandbouw

20 juni 2014

Auteur(s): Adriaan van der Giessen, Rens Huijbregts, Daan Mulder, Stefan van de Voort
Instantie: Auteur Bekijk Download

De eerste fase van het onderzoek stond in het teken van verdieping in de stadslandbouwsector, nieuwe businessmodellen en maatschappelijke transitie. Dat gebeurde door het analyseren van verschillende rapporten. De tweede fase bestond uit interviews in het werkveld met verschillende stadslandbouwinitiatieven en wetenschappers. De literatuur zorgde samen met de informatie uit het veld voor een solide basis waarop het kwalitatieve onderzoek kon worden uitgebouwd.
Voor de verdiepende interviews zijn tien bedrijven geselecteerd die geschikt waren voor het onderzoek op grond van de opgestelde projectdefinitie van stadslandbouw. Daarnaast is gebruik gemaakt van een indelingsmodel om een evenwichtige en representatieve keuze tussen verschillende vormen van stadslandbouw te kunnen maken. Deze gegevens werden geanalyseerd en vervolgens werd getracht een nieuwe businessmodel te creëren rekening houdend met de meest voorkomende waarden, belanghebbenden, succes- en faalfactoren.
De resultaten die uit de diepte interviews geven interessante dingen weer. Stadslandbouw creëert ontzettend veel waarden. De meest genoemde waarden die gecreëerd worden zijn: een community, educatie, milieuwaarden en de groene plek. Bij deze waarden horen ook belangijke belanghebbenden. Dit zijn voornamelijk: de stad als geheel, de omwonenden van het initiatief, de gemeente en de vrijwilligers die deelnemen aan het initiatief. De genoemde succesfactoren van stadslandbouw zijn de bewustwording van het voedsel, de lokale samenwerking tussen diverse partijen, de grote community en de meewerkende overheid. Tegenover de succesfactoren staan de faalfactoren: de niet meewerkende gemeente, belemmerende wetgeving, geen efficiëntie in een initiatief en het (niet) krijgen van een financiering. Daaruit is het duidelijk dat de gemeente bij stadslandbouw een belangrijke rol speelt. De belangrijkste conclusie die uit het rapport gehaald kan worden op het gebied van nieuwe business modellen is als volgt gesteld:
Het is belangrijk stadslandbouw initiatieven te zien als een fysieke plek waar mensen waarden en behoefte met elkaar uitwisselen. Een platform waarop mensen elkaar ontmoeten en samen met elkaar hun waarden en idealen nastreven. Een nieuwe businessmodel zou gebaseerd kunnen zijn op ‘shared values’ die personen of organisaties met elkaar delen. Het platform stadslandbouw dient hierbij als een ruilmarkt waar mensen, via activiteiten, de waarden nastreven. Deze waarden resulteren in een gedrag en daarmee ontstaat er een transactie tussen verschillende belanghebbenden. In een dergelijk model staat niet de bedrijfsvoering centraal van het stadslandbouw initiatief, maar het collectieve belang.

De belangrijkste aanbevelingen vanuit dit onderzoek zijn:
 Onderzoek naar de belanghebbenden, waarden en transacties bij stadslandbouw initiatieven;
 Onderzoek naar het grensvlak tussen community gerichte stadslandbouw en commerciële stadslandbouw;
 Onderzoek naar de achterliggende belangen bij stadslandbouw en deze duidelijk per belanghebbende in kaart brengen.

Instantie Auteur
Auteur Adriaan van der Giessen, Rens Huijbregts, Daan Mulder, Stefan van de Voort
Soort instantie Auteur
Datum 20 juni 2014
Publicatienr. H405has4
ISBN
Trefwoorden Business case, Stadslandbouw

Terug naar bibliotheek