Nota Buitenreclame Capelle aan den IJssel 2012

2012

Auteur(s): Gemeente Capelle aan den IJssel
Instantie: Gemeente Capelle aan den IJssel Bekijk Download

Het buitenreclamebeleid is voor het eerst vastgesteld in oktober 2001. Daarna is door het college in 2005 besloten om nieuwe contracten – zoveel mogelijk - door middel van openbare aanbesteding in de markt te zetten. In 2009 is naar aanleiding van geconstateerde bekleding van gevels met reclame gevraagd om nader beleid op dit gebied. Ook blijkt regelmatig dat het huidige beleid onvoldoende antwoord geeft op aanvragen van bedrijven die reclame op hun gevel, dak, op eigen erf of in openbaar gebied aan willen brengen. Niet alleen voor de behandelende ambtenaren, maar ook voor degenen die reclames aan willen brengen is dat niet altijd even duidelijk.

Opzet van deze nota: de gebruiker centraal
Deze Nota stelt dan ook de gebruiker centraal. Deze reclamenota wordt geheel digitaal uitgevoerd. De opzet van deze Nota is gericht op gebruik door de potentiële adverteerder.
Dit wordt als volgt vormgegeven:
1. er komt een aparte rubriek "reclame maken'' op de gemeentelijke site.
2. deze pagina is gevuld met foto's van reclameobjecten (zoals vlaggen, abri's, mupi's
gevelreclame, reclame op dak etc.).
3. als op deze foto wordt geklikt, dan komt men terecht in een pagina, die geheel gaat over deze
reclamesoort. Daar wordt een deel van de tekst uit hoofdstukken 4 en 5 opgenomen. De potentiële adverteerder leest daar of deze soort reclame is toegestaan op de gewenste locatie en of er een vergunning nodig is. Vanuit deze pagina kan worden doorgeklikt naar deze Nota Buitenreclame. Ook kan worden doorgeklikt naar de site van de exploitant die dit soort reclame in Capelle exploiteert of naar het omgevingsloket.
Omdat op basis van deze Nota Buitenreclame potentiële adverteerders worden doorverwezen naar de sites van de betreffende exploitanten en omdat ook in de buitenreclame zich regelmatig ontwikkelingen voordoen, is het zaak om deze Nota actueel te houden. Er moet altijd ruimte zijn voor vernieuwing en voor nieuwe reclamevormen. Het gemeentebestuur is bereid in dat soort situaties in overleg te treden met ondernemers en reclame-exploitanten om te bezien in hoeverre een en ander ingepast kan worden in het buitenreclamebeleid.
Alleen bij regelmatige actualisering kan voldaan worden aan het uitgangspunt: de gebruiker centraal.

Instantie Gemeente Capelle aan den IJssel
Auteur Gemeente Capelle aan den IJssel
Soort instantie Gemeente
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beheer, Beleid, Buitenreclame

Terug naar bibliotheek