Nota Parkeernormen Deventer 2013 Auto en fiets

2 oktober 2013

Auteur(s): Gemeente Deventer
Instantie: Gemeente Deventer Bekijk Download

De gemeente Deventer behoort tot de 5 oudste steden van Nederland. Het centrum van de stad Deventer is vanouds de plaats waar mensen bijeen komen voor handel en vertier, maar ook waar mensen wonen. Dit zijn functies die goed samen kunnen gaan mits de verschillende belangen in balans zijn. Dat gold in het begin waar paard en wagen het belangrijkste vervoersmiddel was en dat geldt nu waar auto en fiets de belangrijkste vervoersmiddelen zijn. De balans is dynamisch doordat nieuwe ontwikkelingen worden opgenomen en een nieuw evenwicht wordt bereikt. Om bij te dragen aan een nieuw evenwicht waarmee we als stad vooruit kunnen, voorziet deze nota in het reguleren van voldoende parkeerplaatsen voor auto en fiets in relatie tot nieuwe ontwikkelingen. Deze nota dient als kader voor de door het college op te stellen “Beleidsregels parkeernormen 2013
Deze nota parkeernormen vloeit voort uit het in januari 2013 door de gemeenteraad vastgestelde parkeerbeleidsplan. Het is daarin aangekondigd en de kaders daarvoor zijn er in vastgelegd. Deze zijn:
 Actualisatie van de huidige parkeernormen. In 2012 zijn er geactualiseerde landelijke kentallen uitgebracht. Deze kentallen “zijn inmiddels getoetst aan de Deventer situatie. Voorgesteld wordt deze om te zetten naar Deventer parkeernormen
 Een duidelijke omschrijving van de systematiek waarmee de parkeernormen worden toegepast. Uitgangspunt van de nota blijft dat de omgeving geen parkeerhinder mag ondervinden als gevolg van een bepaalde ontwikkeling.
Het voorzien in voldoende parkeerplaatsen in relatie tot ver- en nieuwbouw (ruimtelijke ontwikkelingen) is van belang om de verschillende functies naast en in aanvulling op elkaar te laten ontwikkelen.
Verdere aanleidingen om deze Nota Parkeernormen op te stellen zijn:
 De verplichting om te voorzien in voldoende parkeerplaatsen voor auto‟s staat in de huidige
gemeentelijke bouwverordening. Daarin zijn ook de parkeernormen en het toepassingskader (bijlage 14 van de bouwverordening) opgenomen. De wetgever wil de bouwverordening binnen afzienbare tijd als gemeentelijk wetgevingsinstrument opheffen. Deze nota, in combinatie met het parkeerartikel uit de bouwverordening en de beleidsregel, zorgen ervoor dat we voorbereid zijn op deze verwachte wijzigingen in de wetgeving.
 Het college van B&W heeft in het collegeakkoord opgenomen dat zij het systeem van financiële bijdragen aan het parkeerfonds wil wijzigen. Zij wil de hoogte van de bijdrage aan het fonds laten afhangen van de functie en het moment van de parkeerbehoefte. Daarnaast wil het college een onderscheid in de bijdragen bij verplaatsingen van functies en nieuwe vestiging van functies.
 In het verleden zijn gewenste ontwikkelingen vastgelopen, omdat niet aan de parkeereis kon worden voldaan. Dit speelde met name bij kleine uitbreidingen, bestemmings- c.q. gebruikswijzigingen en hergebruik van bestaande gebouwen. De opgave is om eenduidig parkeernormen te ontwikkelen, die zowel tegemoet komen aan de parkeerbehoefte in de stad als anticiperen op de (gewenste) ruimtelijke kwaliteiten en ontwikkelingen van de stad.
 Een van de conclusies van het bereikbaarheidsconclaaf is dat een herbeoordeling van de huidige systematiek uit de bouwverordening noodzakelijk is. Uitgangspunt moet blijven dat er per saldo voldoende goed bereikbare parkeerplaatsen ten gunste van (nieuwe) functies aanwezig moeten zijn, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de doelgroepen bewoners, werkenden en bezoekers (lang- en kortparkeerders).
 Een wijziging van het (Rijks)Bouwbesluit in 2012 leidt ertoe dat op termijn fietsparkeernormen door gemeenten moeten worden opgesteld. Vooruitlopend hierop streven wij hierbij één integraal normenkader voor auto- en fietsparkeren na.
 Het gebruik van fietsparkeernormen zorgt ervoor dat het tekort aan fietsparkeerplaatsen, met name op veel locaties in de binnenstad, niet verder toeneemt. Binnen Deventer heeft de fiets een even groot aandeel als de auto, rond de 40% van alle verplaatsingen.
Doel
Het doel van deze nota parkeernormen is het actualiseren,vaststellen en gebruiken van eenduidige parkeernormen, voor zowel auto als fiets, om toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente Deventer met inachtneming van de verschillende belangen goed in te kunnen passen en tevens om meer helderheid te geven over de methodiek volgens welke deze normen worden toegepast. Tevens dient de nota als input voor de door het college vast te stellen beleidsregels.
Met het gebruik van parkeernormen wordt beoogd: het vinden van een parkeeroplossing voor een bouwplan in een specifiek gebied, waarbij verschillende functies en bijbehorende belangen tegen elkaar zijn afgewogen op basis van de in hoofdstuk 3 van deze nota gestelde uitgangspunten. Dit om de betreffende locatie en haar omgeving bereikbaar te houden, om aanwezige ruimtelijke kwaliteiten in ieder geval in stand te houden, in het bijzonder het cultuur-historisch erfgoed, en om ontwikkelingen mogelijk te kunnen blijven maken.
Scope
De nota parkeernormen betreft het parkeren van zowel auto’s als fietsen. De nota geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente Deventer.
Beleidskader
De beleidskaders voor deze nota parkeernormen (raad) en beleidsregel (B&W-bevoegdheid) liggen vast in:
 Algemene wet bestuursrecht
 Wet ruimtelijke ordening
 Woningwet (op grond van deze wet mag de bouwverordening vanaf uiterlijk 1 juli 2018 geen
stedenbouwkundige voorschriften bevatten)
 Artikel 2.5.30 van de Bouwverordening Gemeente Deventer( bijlage 14, wordt vervangen
door deze nota en de beleidsregel)
 Structuurvisie stadsaszone Deventer, november 2012
 Bereikbaarheidsconclaaf, november 2010
 Coalitieakkoord Deventer 2010 – 2014, april 2010
 Fietsbeleidsplan gemeente Deventer 2010- 2015, maart 2010
 Parkeerbeleidsplan, januari 2013

Instantie Gemeente Deventer
Auteur Gemeente Deventer
Soort instantie Gemeente
Datum 2 oktober 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Auto, Beleid, Fietsen, Fietsrek, Norm, Parkeernorm

Terug naar bibliotheek