Op naar Utrecht fietsstad

14 december 2010

Auteur(s): Gemeente Utrecht
Instantie: Gemeente Utrecht Bekijk Download

De gemeente Utrecht heeft binnen het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit een specifiek fietsprogramma dat zich richt op maatregelen die het gebruik van de fiets stimuleren. Het programma krijgt een extra financiële impuls, door herschikking van middelen binnen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. Er wordt extra geïnvesteerd in snelle, veilige en comfortabele fietsverbindingen, in meer en veilige stallingen in de binnenstad, in voorzieningen voor de elektrische fiets, in de fiets als voor- en natransport vanaf stations en P+R's en in communicatie & fietspromotie. Het programma met de extra impuls wordt beschreven in deze rapportage.
Het College spreekt in haar collegeprogramma 'Groen, open en sociaal' de ambitie uit om van Utrecht de Fiets- en OV stad van Nederland te maken.
Vanuit die fietsstad-ambitie staat het buiten kijf dat Utrecht moet (blijven) investeren in fietsvoorzieningen. Het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit kent een deelprogramma Fiets dat zich richt op maatregelen die het fietsgebruik stimuleren. De opdracht tot herprogrammering van het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit leidt tot een financiële impuls voor de fiets. Het betreft in totaal een herprogrammering van € 19,9 mln (overheveling van € 11, 5 mln en een reeds in de Programmabegroting 2011 vastgestelde prioritering van € 8,4 mln, waardoor de inzet van dit bedrag voor fiets is gegarandeerd). In totaal komt het fiets budget op € 67,756 mln.
Dit College wil graag mensen verleiden om vaker de fiets te pakken en investeert dan ook in fietsvoorzieningen. Tijd en comfort zijn belangrijke factoren voor de vervoerskeuze. We kunnen het aandeel fiets dan ook alleen verhogen als we snelle en veilige verbindingen bieden. Deze verbindingen moeten de fietser daarnaast veel comfort bieden. Ook moet de fiets op plaats van bestemming veilig gestald kunnen worden.
Concreet worden de aanvullende middelen – conform het collegeprogramma - ingezet op:

1. Infrastructuur: VIJF routes
We verleggen de focus van een aanpak gericht op knelpunten naar een aanpak gericht op het verbeteren van de totale routes. Ten eerste worden de knelpunten opgelost die geïnventariseerd zijn (de oorspronkelijke aanpak). Ten tweede worden er meer knelpunten aangepakt en aanvullende maatregelen op het hele tracé uitgevoerd om de fietsroute van een bepaalde kwaliteit te voorzien (de extra impuls). Daarnaast zetten we in op een comfortdoelstelling. Voor het onderhoudsniveau op de top 5 fietsroutes –net als voor alle wegen in de gemeente- geldt op dit moment alleen een eis van 'minimale veiligheid'. De ambitie is om met de extra middelen het onderhoudsniveau omhoog te brengen door een comfortdoelstelling in te voeren en zo de route aantrekkelijker te maken.

2. Belangrijke schakels in het fietsnetwerk
De top 10 bestaat naast de top 5 routes uit vijf projecten/verbindingen die in het subsidieprogramma VERDER apart zijn gelabeld. Het betreft: de Herenroute (Haverstraat- Hamburgerstraat-Herenstraat), Tunnel onder het spoor (Fietspad tussen de rails), Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal, Fietstunnel Spinozabrug en Fietstunnel Salvador Allendeplein. De projectramingen in VERDER blijken helaas gebaseerd op globale te lage inschattingen. Uit de eerste haalbaarheidsonderzoeken blijkt dat er meer middelen nodig zijn om alle projecten te kunnen realiseren. De extra middelen die nu beschikbaar komen, zorgen ervoor dat we de financiële armslag hebben om deze projecten uit te voeren.

3. Fietsparkeren en leenfietsen
Met de extra middelen die beschikbaar komen realiseren we extra (inpandige) stallingen in de binnenstad. Om het fietsparkeerprobleem in de binnenstad terug te dringen zal, vaker dan nu het geval is, voorrang moeten worden gegeven aan fietsparkeren. Hiervoor zijn gedurfde keuzes nodig die gevolgen hebben voor de inrichting van de openbare ruimte.
De gemeente wil de fiets als voor- en natransportmiddel verder stimuleren en zal daar de komende jaren in investeren. Hierbij ligt de nadruk op voor- en natransport in de brede zin van het woord: zowel van en naar stations, als van en naar P+R's en andere kansrijke locaties. We nemen bij de ontwikkeling ook expliciet de elektrische fiets als voor- en natransportmiddel mee. Door de fiets neer te zetten als een aantrekkelijk en makkelijk vervoersmiddel voor het voor- en natransport voor de trein, tram, bus en auto, willen we het (leen)fietsgebruik faciliteren en stimuleren.

4. Fietspromotie
Vanuit het fietsprogramma wordt ingezet op betere bewegwijzering/ herkenbaarheid van fietsroutes, de bekendheid van de locaties voor fietsparkeren vergroten en communicatie over de overige fietsmaatregelen. Het blijft echter niet bij communicatie over de fietsvoorzieningen, we gaan ook het gebruik van de fiets promoten. Een deel van de middelen uit de gedragscampagne 'Mobiliteitsmanagement en gedrag' is gereserveerd voor stimulering van het fietsgebruik.

Instantie Gemeente Utrecht
Auteur Gemeente Utrecht
Soort instantie Gemeente
Datum 14 december 2010
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Fietsen, Gemeente

Terug naar bibliotheek