Reclamecontracten in de openbare ruimte Evaluatie

21 mei 2013

Auteur(s): R. ter Horst
Instantie: Gemeente Utrechtse Heuvelrug Bekijk Download

In de afgelopen jaren zijn er op diverse momenten door de raad besluiten genomen over het afsluiten van privaatrechtelijke contracten voor reclame in de openbare ruimte. Deze besluiten zijn in eerste instantie vooral financieel ingestoken: ze genereren inkomsten. In totaal gaat het in de huidige begroting om een bedrag van € 79.800. Om inzicht te krijgen in de marktomstandigheden is in opdracht van de gemeente in eerste helft van 2009 een marktinventarisatie uitgevoerd door het Nederlands Adviesbureau voor Buitenreclame (NABB). Op basis van deze marktinventarisatie zijn via openbare aanbestedingen contracten afgesloten (concessies verleend) met diverse externe partijen voor reclame-uitingen in de openbare ruimte. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is met een raadsbesluit aangepast zodat het alleenrecht is gegund aan de concessiehoudende bedrijven. Deze reclames hebben zowel een privaatrechtelijke als een publieksrechtelijke kant. De privaatrechtelijke handelingen (het verlenen van de concessies en het innen van de inkomsten) is binnen de organisatie de taak van de afdeling Openbare Ruimte. De publieksrechtelijke taak (het verlenen en handhaven van vergunningen) is de taak van de afdeling Vergunning & Handhaving. Deze evaluatie gaat over de reclame-uitingen in de openbare ruimte waar de gemeente zelf de concessies voor verstrekt. Ze behandelt dus niet reclames aan particuliere gevels van winkels en bedrijven of uitstallingen voor winkels.
In de politiek-bestuurlijke besluitvorming over het contractueel toestaan van reclames in de openbare ruimte ligt de nadruk tot nu toe vooral op het genereren van inkomsten. Dit is jammer. Het is weliswaar één van de doelen, maar het is niet het enige. De reclames voldoen namelijk aan een maatschappelijke vraag, dragen bij aan de dienstverlening en geven de openbare ruimte een net aanzien. Door deze reclame-uitingen te reguleren is bovendien de handhaving door ons als gemeente een stuk eenvoudiger.
In deze evaluatie worden alle doelen benoemd en toegelicht over reclame-uitingen waar wij zelf opdrachtgever voor zijn aan contractpartijen. Er wordt beschreven wat we op dit moment aan contracten hebben, welk effect we daarmee bereiken, welke knelpunten er zijn en hoe we er mee verder willen.

Instantie Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Auteur R. ter Horst
Soort instantie Gemeente
Datum 21 mei 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beheer, Beleid, Buitenreclame, Evaluatie

Terug naar bibliotheek