Reclamenota 2013

28 juni 2013

Auteur(s): M.A. van der Graaf
Instantie: Gemeente Drimmelen Bekijk Download

Reclame is niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Het manifesteert zich in een veelheid aan vormen en via alle denkbare media. Met het maken van reclame is op zich niks verkeerd, het is een geaccepteerd deel van onze leefomgeving geworden. Echter niet alle reclame is wenselijk. Overdaad schaadt en bepaalde vormen van reclame worden als storend ervaren.
Voor het behoudt van een goede kwaliteit van onze leefomgeving is het wenselijk om e.e.a. in goed banen te leiden. Dit kunnen we doen met een reclamebeleid waarin kaders worden gesteld wat wel en wat niet acceptabel is.

Doelstellingen en uitgangspunten
Bij het opstellen van deze nota is uitgegaan van een aantal doelstellingen en uitgangspunten. Samenvattend komen deze er op neer dat een reclamebeleid enerzijds voldoende ruimte bied voor het maken van reclame, maar anderzijds ook voldoende de kwaliteit van onze leefomgeving beschermd. Omdat effectief te kunnen doen is het van belang om vooraf zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over wat toelaatbaar is. Zo weet men beter waar men aan toe is, is het beleid beter uit te leggen, beter te handhaven en is de acceptatie van het beleid groter.
Een ander belangrijke doelstelling is het terugdringen van de ervaren regeldruk. Dit is te bewerkstelligen door het vergunningvrij maken van vele gebruikelijke en algemeen geaccepteerde vormen van reclame. Vergunningvrij betekent dan wel niet helemaal regel vrij, maar het maakt het voor ondernemers wel eenvoudiger om reclame te maken, zonder eerst toestemming te moeten vragen aan de gemeente.

Instantie Gemeente Drimmelen
Auteur M.A. van der Graaf
Soort instantie Gemeente
Datum 28 juni 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Buitenreclame, Gemeente

Terug naar bibliotheek