Reclamenota 2013
2012
Het reclamebeleid van het stadsdeel heeft de volgende doelstellingen:
1. Optimaliseren reclame-inkomsten
De kaders worden gesteld om de reclame-inkomsten van het stadsdeel te optimaliseren.
2. Stimuleren locale economie
Voor locale bedrijven worden mogelijkheden gegeven om meer reclame te voeren. 3. Reguleren reclame
Het beleid is een bron om ontheffingsaanvragen over reclame te toetsen.
Onderwerp en periode
Het onderwerp van deze nota beperkt zich tot reclame in en zichtbaar vanaf de openbare ruimte en de mogelijkheden voor het doen van op reclame lijkende vrije meningsuitingen. (Winkel-) uitstallingen maken geen onderdeel uit van deze nota, wel eventuele reclameboodschappen op zo’n uitstalling.
Precario en reclamebelasting
Voor reclameobjecten en andere objecten (waaronder uitstallingen) gelden in de APV verschillende regels. Bovendien geldt een andere belastingsgrondslag: voor uitstallingen geldt de precariobelasting, voor reclame de reclamebelasting, waarbij reclamebelasting voor precariobelasting gaat.
Details beleid
Het beleid wordt geformuleerd op hoofdlijnen, zonder specifieke afmetingen en andere regels te noemen. Dit is onderdeel van de welstandsnota en een handboek openbare ruimte.