Richtingwijzer fiets

2013

Auteur(s): Gemeente Leeuwarden
Instantie: Gemeente Leeuwarden Bekijk Download

Leeuwarden fietsstad
In Leeuwarden wordt veel gefietst. Van alle mensen die maximaal 7,5 kilometer reizen, gaat 42% met de fiets. Dat is 8% meer dan in vergelijkbare steden. De schaal van de stad en het grote aandeel scholieren en studen- ten in de bevolking van de stad zijn verklaringen voor de populariteit van de fiets in Leeuwarden. Bovendien heeft gemeentelijke inzet van de afgelopen jaren ertoe geleid dat Leeuwarden als fietsstad aantrekkelijker is geworden. De waardering van fietsers voor fietsen in Leeuwarden is toegenomen.
Leeuwarden wil deze stijgende lijn vasthouden en de positie van de fiets verder uitbouwen. Ze streeft ernaar dat minimaal 50% van het aantal verplaatsing tot 7,5km per fiets plaatsvindt. Dat is ook zo geformuleerd in het GVVP. De fiets is op deze afstanden namelijk een prima, milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Meer gebruik van de fiets leidt tot minder uitstoot en ruimtegebruik door auto’s en minder files. De leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad vaart er wel bij. Dit fietsbeleidsplan sluit aan op het Rijks- en provinciaal beleid en is een nadere uitwerking van het GVVP.

De gemeente stimuleert fietsgebruik
Om meer mensen op de fiets te krijgen, moeten we het gedrag van potentiële fietsers beïnvloeden. Voor het grootste deel zijn het indirecte gedragsbeïnvloedende maatregelen die ervoor moeten zorgen dat meer mensen op de fiets stappen. Door het voor de fietser makkelijker, aantrekkelijker, comfortabeler en veiliger te maken, stimuleert Leeuwarden het gebruik van de fiets. Maatregelen als wachttijdvoorspellers (pilot bij 4 verkeerslich- ten in dit plan) of het verkorten van wachttijden bij verkeerslichten zijn in die zin ook gedragsbeïnvloedend. Daarnaast onderneemt de gemeente stimulerende acties om het gebruik van de beschikbare fietsenstallingen te optimaliseren. Aanbod van kluisjes, gratis stalling en andere acties moeten mensen verleiden om vaker de fiets te pakken.
De uitwerking van het fietsbeleid doet de gemeente langs twee pijlers:
- Infrastructuur: door te zorgen voor een samenhangend en kwalitatief hoogwaardig fietsnetwerk stimuleert de
gemeente het gebruik van de fiets.
- Fietsstallingen: door te zorgen voor voldoende stallingsruimte met goede voorzieningen, ook op piekmomen-
ten, maakt de gemeente het de fietser nog gemakkelijker en ze stimuleert hiermee het fietsgebruik.
In het GVVP maakt de gemeente onderscheid in beleidsonderdelen waarop ze “koers wil houden” en onder- delen waarop ze wil “aanscherpen”. Het beleid ten aanzien van het versterken het netwerk van fietsroutes en het verbeteren van de stallingmogelijkheden zet de gemeente voort (koers houden). Het beleid betreffende het faciliteren van het fietsverkeer op belangrijke stedelijke routes is onderwerp van aanscherping. Daar zet de gemeente een tandje bij.

Uitwerkingspijler infrastructuur
De gemeente formuleerde in het GVVP de aspecten waarmee zij rekening houdt bij de realisatie van een samenhangend en kwalitatief hoogwaardig fietsnetwerk:
- Samenhang en directheid;
- Aantrekkelijkheid;
- Veiligheid;
- Comfort.

Ten aanzien van de fietsinfrastructuur richt de gemeente zich de komende periode op:
- Realisatie van de fietsroute tussen de binnenstad en (op termijn) de Zuidlanden en op realisatie van het
fietspad langs de Oostergoweg om het fietspadennetwerk te vervolmaken;
- Ombouw van rotondes binnen de stadsring en in woonwijken, voor zover nog nodig, zodat fietser er
voorrang krijgen op het autoverkeer. Uitzondering hierop is de route vanaf de Archipelweg tot aan het Drachtsterplein (voormalige Oostelijke ring). Hier geeft de gemeente vooralsnog prioriteit aan het autover- keer. Na evaluatie van maatregelen uit het programma Vrij-Baan kan dit eventueel wijzigen. Op rotondes op en buiten de stadsring en op bedrijventerreinen verlenen fietsers voorrang aan het autoverkeer. Die situatie handhaven we;
- Realisatie van maatregelen bij verkeerslichten die voor de fietser prettig zijn. De gemeente wil standaard maatregelen zoals het plaatsen van kleine extra verkeerlichten op ooghoogte voor de fietser op korte termijn,uiterlijk in 2014, al realiseren. Daarnaast gaat de gemeente in de periode 2013-2018 op een aantal kruispunten met veel fietsers comfort- en prioriteitsmaatregelen nemen, zoals wachttijdvoorspellers.
- Realisatie van een aantal ongelijkvloerse kruisingen met de Overijsselseweg, de Drachtsterweg (ten zuiden
van het Van Harinxmakanaal), het Europaplein en de Haak om Leeuwarden en het Van Harinxmakanaal
(aquaduct bij de Westelijke Invalsweg en de Drachtsterweg);
- Realisatie van diverse veilige gelijkvloerse fietsoversteken op de Valeriusstraat, de Julianalaan en de Prof. MR.
P.S. Gebrandyweg;

Uitwerkingspijler fietsenstallingen
Leeuwarden heeft op dit moment voldoende fietsenstallingen. De stallingen worden echter niet altijd optimaal gebruikt. Op koopavonden en zaterdagen worden in de binnenstad veel fietsen buiten de rekken in de openbare ruimte geplaatst terwijl er nog volop ruimte aanwezig is in de gratis, overdekte en bewaakte fietsenstallingen. Een vergelijkbare situatie is er bij het station. Voor het station zijn er veel fietsen die rommelig worden geparkeerd. In de betaalde fietsenstalling is er echter voldoende ruimte beschikbaar. De gemeente Leeuwarden wil fietsen in Leeuwarden nog aantrekkelijker maken. Daarom wil ze voldoende stallingruimte bieden die ook kwalitatief aansprekend is. Daarvoor onderneemt de gemeente de volgende acties:
- Handhaving van de bestaande stallingruimte in het kernwinkelgebied;
- Het blijven aanbieden van gratis, overdekte en bewaakte stallingmogelijkheden in de binnenstad;
- Het vergroten van de aantrekkelijkheid van gebruik van deze stallingen door gebruik ervan te belonen
(gedragsbeinvloeding);
- Realisatie van extra bagagekluizen bij fietsenstallingen;
- Verruiming van openingstijden van fietsenstallingen;
- Realisatie van extra stallingruimte in het stationsgebied. Hiermee anticipeert de gemeente onder andere op toenemende reizigersaantallen. Realisatie van extra fietsenstallingen in het stationsgebied gebeurt in overleg met de NS en Prorail;
- Inspelen op stallingbehoefte bij transferia en bushaltes;
- Op termijn (anticiperend op uitbreiding van Leeuwarden in met name de Zuidlanden) aanvullende stallingscapaciteit reserveren in de binnenstad.
Mogelijk nieuwe fietsprojecten na gemeentelijke herindeling
In het kader van de gemeentelijke herindeling wordt in 2014 geïnventariseerd welke fietsprojecten in het nieuwe beheersgebied van de gemeente Leeuwarden op basis van de uitgangspunten van het fietsbeleid nodig en wenselijk zijn, en hoe uitvoering hiervan kan plaatsvinden.

Instantie Gemeente Leeuwarden
Auteur Gemeente Leeuwarden
Soort instantie Gemeente
Datum 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Fietsen, Gemeente

Terug naar bibliotheek