Stappenplan Social Return on Investment

2012

Auteur(s): GGZ Nederland
Instantie: GGZ Nederland Bekijk Download

Het succesvol implementeren van eHealth is complex en vraagt investeringen van verschillende belanghebbenden. Het ontwikkelen van een (maatschappelijke) business case kan bijdragen aan het realiseren van de beoogde meerwaarde van het veranderingstraject en bij het verankeren in de organisatie.
De SROI methodiek biedt hierbij een goed handvat om samen met de stakeholders te bepalen welke focus van belang is, welke effecten behaald moeten worden om meerwaarde te creëren en hoe deze effecten gemeten kunnen worden. Graag delen wij onze ervaringen en helpen u deze methodiek in de vingers te krijgen zodat u zelf voor belangrijke projecten en investeringen een maatschappelijke afweging kunt maken over de meerwaarde ervan.
De Social Return on Investment Methodiek (SROI) helpt om:
 te communiceren met belanghebbenden en hen aan te spreken op de verschillende
verwachtingen die zij ten aanzien van het project hebben. Het in kaart brengen van de diverse belangen verheldert de onderlinge relaties en helpt om beter aan te sluiten bij de verwachtingen van de verschillende stakeholders,
 het nut en de noodzaak van de investering inhoudelijk en financieel verder te onderbouwen,
 activiteiten in een sterkere samenhang te definiëren waardoor de maatschappelijke waarde van de investering toeneemt.
Een analyse van Social return on investment (SROI) levert een kader waarin de sociaal- maatschappelijke impact van een organisatie of activiteit kan worden onderzocht en waarin kwantificeerbaar maken van zachte baten een belangrijke rol speelt. Voor SROI zijn het de stakeholders die positieve of negatieve waarde creëren. Zij bepalen of iets individuele of maatschappelijke waarde heeft. De gerichtheid op belanghebbenden kan de onderlinge relaties verhelderen en activiteiten met een sterkere samenhang helpen definiëren waardoor de geplande maatschappelijke waarde toeneemt.

Het internationale SROI netwerk heeft zeven basisprincipes opgesteld als leidraad voor het maken van SROI analyses:
1. betrek de stakeholders
2. begrijp wat er verandert voor de stakeholders
3. waardeer de resultaten in euro’s
4. betrek alleen zaken die relevant en significant zijn
5. claim niet teveel
6. wees transparant over de aannames die je doet
7. verifieer de resultaten
Het is goed om in gedachten te houden dat de SROI gaat over waarde in plaats van geld. Een SROI analyse kan zowel economische, ecologische als sociale meerwaarde laten zien. Waarde is per definitie subjectief en zal verschillen per persoon en per situatie.

Instantie GGZ Nederland
Auteur GGZ Nederland
Soort instantie Geneeskundige hulpverleningsorganisatie
Datum 2012
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Social return, SROI, Stappenplan

Terug naar bibliotheek