Toetsingskader reclame in de openbare ruimte

10 september 2013

Auteur(s): Gemeente Amsterdam, Stadsdeel West
Instantie: Gemeente Amsterdam Bekijk Download

Deze beleidsnotitie biedt een toetsingskader voor aanvragen voor een ontheffing voor het voeren van reclame in de openbare ruimte. Met deze notitie is het beleid op het gebied van reclame in de openbare ruimte van de vier voormalige stadsdelen samengevoegd en waar mogelijk ook gedereguleerd. Daarnaast wordt ook in gegaan op ontwikkelingen die om nieuwe beleidskeuzes vragen. Deze ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld de opkomst van green graffiti, de harmonisatie van het beleid voor steigerdoekreclame in Amsterdam, de digitalisering van de reclamevlakken en de bestuurlijke wens in een aantal stadsdelen om de reclame-inkomsten in Amsterdam te vergroten.
Stadsdeel West zet zich in voor het ontwerpen en in standhouden van een openbare ruimte die te omschrijven is als ‘mooi, duurzaam, veilig, bruikbaar en beheerbaar’. Deze begrippen zijn ook opgenomen in de handboeken voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. Op grond van dit uitgangspunt is bij het opstellen van deze beleidsnotitie ook een afweging gemaakt tussen aan de ene kant de mogelijke negatieve gevolgen van extra reclame-uitingen voor het straatbeeld, de kwaliteit van de openbare ruimte en daarmee de verkeersveiligheid en aan de andere kant het economische belang en de ruimte voor het maken van reclame voor ondernemers in de openbare ruimte. Dit heeft geresulteerd in de keuze voor een goed gedoseerde hoeveelheid buitenreclame. De buitenreclame is wel zichtbaar aanwezig, maar doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de openbare ruimte en is niet beeldpalend en niet onderling concurrerend.

Instantie Gemeente Amsterdam
Auteur Gemeente Amsterdam, Stadsdeel West
Soort instantie Gemeente
Datum 10 september 2013
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beleid, Buitenreclame, Gemeente, Toetsingskader

Terug naar bibliotheek