Vervoer naar retail
2013
De afgelopen jaren hebben we diverse aspecten van bereikbaarheid belicht. Denk aan
het woon-werkverkeer, de bereikbaarheid van landelijke gebieden, van evenementen
en recreatiebestemmingen. Ook voor winkelgebieden is bereikbaarheid een belangrijk
issue. Veel gemeenten krijgen hiermee te maken. Ten slotte willen alle gemeenten een
bloeiend winkelgebied en hoe kunnen we zorgen voor een aantrekkelijke bereikbaarheid
daarvan? Wat is daarbij het belang van de auto, de fiets, het ov en het parkeren?
Omdat de aantrekkelijkheid van winkelgebieden natuurlijk van veel meer zaken
afhankelijk is dan van het vervoer ernaartoe en de bereikbaarheid ervan, hebben we
gekozen voor een brede insteek. Welke factoren zijn van invloed op de aantrekkelijkheid
en – niet onbelangrijk – de omzet van winkels? Wat is de invloed van diverse
bereikbaarheidsaspecten ten opzichte van andere aspecten die het succes van winkelgebieden
bepalen?