Visie openbare ruimte Vlaardingen

2014

Auteur(s): Gemeente Vlaardingen
Instantie: Gemeente Vlaardingen Bekijk Download

De openbare ruimte definieert een stad. Denk aan de Visbank, Het Hof, Oranjepark of de Markt. Ook in de buurt bepaalt de openbare ruimte hoe wij over een plek denken. Zijn er voldoende parkeerplaatsen in de straat? Is er genoeg licht waardoor mensen zich veilig voelen? In het kort: de openbare ruimte doet ertoe. Een prettige openbare ruimte vergroot het woonplezier, trekt mensen aan en versterkt de economie.
Om te zorgen dat Vlaardingen de openbare ruimte krijgt die het verdient, heeft de gemeente met ongeveer tachtig inwoners, ondernemers, de brandweer, politie, de woningbouwcoöperatie en andere belanghebbenden bepaald wat belangrijk is voor de openbare ruimte.
Of je het nu aan jongeren, de andere bewoners of de specialisten vraagt, over de waarden van de openbare ruimte zijn ze het allemaal eens: een goede openbare ruimte heeft identiteit, is gastvrij en bruikbaar, biedt ruimte voor betrokkenheid en leidt tot gezondheid en duurzaamheid.
Aan deze waarden werken we. Want onze openbare ruimte moet ertoe doen voor Vlaardingers. Onze openbare ruimte verbetert het leefklimaat, voegt waarde toe en is van belang voor de gebruikers. Vanuit deze visie beoordelen we plannen, maken we keuzes en verbinden we onze openbare ruimte met andere maatschappelijke uitdagingen.
Om de Vlaardingse openbare ruimte te verbeteren is deze visie ten eerste ontwikkeld met belanghebbenden. Ten tweede zijn de waarden vertaald naar de praktijk. Ten slotte bedachten we een strategie en hulpmiddelen om de visie uit te voeren. We gaan niets nieuws doen, geen lijst met nieuwe projecten, maar we haken aan bij bestaand beleid en benutten de kansen bij het maken van plannen en projecten. De waardencatalogus, de vragenlijst openbare ruimte en de ambassadeurs helpen hierbij.

Samenvatting: de 4 waarden voor Vlaardingen
1: Identiteit, Vlaardingen heeft een aantal gebieden met een sterke eigen identiteit, zoals de Rivierzone, het centrum en het Oranjepark. Maar er zijn er ook gebieden waar de identiteit minder sterk is. Waar ligt dat aan? Plekken zonder identiteit missen eigenheid, ze missen een unieke waarde. De opdracht is dus duidelijk: we moeten de openbare ruimte van Vlaardingen een identiteit meegeven. Want een ruimte met een sterke identiteit voegt waarde toe aan de stad.

2: Gastvrij en bruikbaar, Goede openbare ruimte is gastvrij en bruikbaar. Dit is van belang, omdat mensen pleinen, straten en groen op verschillende manieren gebruiken. Hoe meer belanghebbenden in een ruimte terechtkunnen, des te meer (sociaal) waardevast is de ruimte. Een gastvrije en bruikbare plek is ook veilig. Dit betekent dat een plek er goed uit moet zien, zonder losse stoeptegels of kapotte speeltoestellen, maar ook dat de verlichting in orde is en er genoeg mensen gebruik van maken.

3: Gezond, Met een aantrekkelijke openbare ruimte gaan mensen sneller naar buiten, waar ze vervolgens ook meer bewegen. Een aantrekkelijke buitenruimte heeft voldoende paden voor fietsers en voetgangers. Maar ook een klimboom voor de kinderen of een vuurplaats om 's avonds omheen te zitten.

4: Duurzaam, Ten slotte is een goede openbare ruimte duurzaam. Een openbare ruimte waar Vlaardingers aan zichzelf en het milieu kunnen werken, laat dit zien. Bijvoorbeeld met een wandelpad door een wei met stieren. Want zelfs de meest fana- tieke stadsmens heeft op zijn tijd behoefte aan natuur. Alleen met zo’n groene uitvalsbasis is een stad een gezonde plek om te leven.

Instantie Gemeente Vlaardingen
Auteur Gemeente Vlaardingen
Soort instantie Gemeente
Datum 2014
Publicatienr.
ISBN
Trefwoorden Beheer, Beleid, Gemeente, Integraal beheer, Ontwerp, Visie

Terug naar bibliotheek