Vuurwerk & vogels
2008
Het Vuurwerkbesluit van 16 januari 2004 geeft aan dat het tot ontbranding brengen van vuurwerk buiten de tijden zoals genoemd in artikel 2.3.6 niet door particulieren mag worden gedaan. Voor het ontbranden van vuurwerk buiten deze tijden geldt een meldings- of vergunningsplicht welke aangevraagd dient te worden door een daarvoor gecertificeerde toepasser. De toestemming wordt afgegeven door het bevoegd gezag, namelijk de provincie.
Indien een dergelijk vuurwerkevenement wordt gehouden in of in de nabijheid van een Brabantse Vogelrichtlijngebied, waarbij een verstorend effect kan optreden, moet een vergunning ex. art. 19d van de Natuurbeschermingswet worden aangevraagd.
De voorliggende studie is tweeledig en beoogt:
1. aan te geven op welke afstanden van een Vogelrichtlijngebied geen vergunningplicht in het kader van de Natuurbeschermingswet is vereist;
2. voor de diverse categorieën vuurwerk afgestoken in of in de nabijheid van het Vogelrichtlijngebied een onderbouwing te geven aan Provincie Noord-Brabant om zo bij een vergunningsaanvraag te kunnen beoordelen of er wel/niet een verstorend effect kan optreden bij de vogelrichtlijnsoorten waarvoor het betreffende Vogelrichtlijn gebied is aangewezen.
Het resultaat is een procedure die de stappen geeft die een initiatiefnemer moet doorlopen. Het biedt ook een beoordelingskader voor de provincie. Kortom, deze rapportage is bedoeld voor:
• initiatiefnemers van vuurwerkevenementen die plaats zullen vinden in of nabij Natura2000-gebieden binnen de provincie Noord-Brabant;
• de ambtenaren van de provincie Noord-Brabant die de vergunning aanvraag moeten beoordelen.
Het vuurwerk dat wordt gebruikt bij evenementen is te onderscheiden in een viertal vuurwerkcategorieën, namelijk het fop- en schertsvuurwerk, het theatervuurwerk/Pyrotechnische Speciale Effecten (PSE) het consumentenvuurwerk en het professioneel groot vuurwerk. Dit vuurwerk geeft verschillende effecten, zoals licht, geluid en rook welke significante hinder voor vogels kan veroorzaken.
Per vuurwerkcategorie is dit verschillend:
- bij fop- en schertsvuurwerk ontstaat nagenoeg geeneffect;
- bij theater- en consumentenvuurwerk kunnen licht-, geluid- en rookeffecten ontstaan;
- bij professioneel vuurwerk kunnen licht-, geluid- en rookeffecten ontstaan, waarbij de effecten vele malen zwaarder kunnen zijn dan het voorgenoemde vuurwerk.
Basis voor deze studie vormt een matrix (zie bijlage 1) waarin soorten vuurwerk (licht- en geluideffecten) in relatie tot de periode en afscherming en de kans op verstoring van vogelsoorten worden gegeven. Deze matrix is opgesteld door de provincie (memo 16-11-’07).
De voorliggende studie bestaat uit een literatuurstudie en een beschouwing (deskundigenoordeel) over de effecten van vuurwerk in de praktijk voor vogels. Per Vogelrichtlijngebied zal de score voor de kwalificerende soorten in een matrix worden weergegeven. Met andere woorden, de bedoeling is om te bepalen of er een kans bestaat op verstoring die de instandhoudingsdoelstelling zou kunnen beïnvloeden. Het gaat dan om de vogelsoorten waarvoor het betreffende Natura2000-gebied is aangewezen. Die mogelijke beïnvloeding moet dan per vuurwerkevenement en situatie beoordeeld worden. Noord-Brabant heeft binnen haar grenzen 22 Natura2000-gebieden. Van deze 22 gebieden zijn er 11 aangewezen als een combinatie van Habitatrichtlijn- en Vogelrichtlijngebied en 2 gebieden die alleen als Vogelrichtlijngebied zijn aangewezen (www.minlnv.nl). Onderstaand worden de relevante Vogelrichtlijngebieden in tabelvorm weergegeven. De Brabantse vogelrichtlijngebieden kennen in totaal 26 aangewezen broedvogelsoorten en 48 aangewezen niet broedvogelsoorten.