'We gooien het de inspraak in'

17 september 2009

Auteur(s): Mw. drs. W. J. van Helden, Mw. mr. J. Dekker, Mw. mr. P. C. van Dorst, Mw. mr. E. J. E. Govers-Vreeburg
Instantie: Nationale Ombudsman Bekijk Download

Dit rapport formuleert de uitgangspunten voor burgerparticipatie op gemeente- lijk niveau vanuit het oogpunt van behoorlijkheid. Deze uitgangspunten geven burgers en gemeenten helderheid. Burgers hebben hierdoor de mogelijkheid de behoorlijkheid van het gemeentelijk optreden te toetsen en het gesprek hierover in concrete situaties met gemeenten aan te gaan. En het geeft gemeenten een richtlijn waaraan zij vanuit de behoorlijkheid in ieder geval dienen te voldoen. Ook bieden deze uitgangspunten een toetsingskader voor het onderzoek door de Nationale ombudsman naar een klacht.
De ervaring van de burger staat in dit onderzoek centraal. Bekeken is wat vanuit het perspectief van de burger de meest kwetsbare punten in participatieprocessen zijn. Hoe ervaart de burger de manier waarop hij betrokken wordt bij het gemeentelijke beleid en wat is er nodig om de burgerparticipatie in de beleving van de burger rechtvaardig te laten verlopen? Dit heeft geleid tot de volgende twee onderzoeksvragen:
1. Welke gedragingen in het kader van burgerparticipatie bij gemeenten leiden bij burgers tot de meeste ergernissen? Met andere woorden, wat zijn vanuit het perspectief van de burgers de kwetsbare punten in de huidige burgerparticipatie?
2. Wat zijn vanuit het behoorlijkheidsperspectief de uitgangspunten waaraan deze gedragingen in het kader van burgerparticipatie in ieder geval moeten voldoen?

Om het antwoord op deze vragen te vinden, heeft de Nationale ombudsman een meldpunt op zijn website geopend. Mensen kregen zo de gelegenheid hun ervaringen met inspraak en burgerparticipatie bij gemeenten te delen met de Nationale ombudsman. Verder zijn ervaringen verzameld via de lokale ombudsvoorzieningen. Vele van hen hebben gereageerd op de uitnodiging hun ervaringen met betrekking tot burgerparticipatie met de Nationale ombudsman te delen. Daarnaast zijn de klachten die bij de Nationale ombudsman zelf zijn binnengekomen geanalyseerd. Deze drie informatiebronnen samen geven een overzicht van de gedragingen van gemeenten in het kader van burgerparticipatie die leiden tot ergernissen bij burgers. Deze gedragingen zijn met ambtenaren van zes gemeenten besproken. Het bleek dat zij de problemen die burgers hadden aangekaart onderkenden. Ook wierpen deze gesprekken licht op de dilemma’s waar gemeenteambtenaren in de praktijk mee geconfron- teerd worden.

Instantie Nationale Ombudsman
Auteur Mw. drs. W. J. van Helden, Mw. mr. J. Dekker, Mw. mr. P. C. van Dorst, Mw. mr. E. J. E. Govers-Vreeburg
Soort instantie Overheid
Datum 17 september 2009
Publicatienr. Rapportnummer 2009/180
ISBN
Trefwoorden Beleid, Bewoners, Communicatie, Gemeente, Inspraak, Participatie

Terug naar bibliotheek