Social return bij 79% gemeenten

10 maart 2015

Onderzoek door TNO heeft uitgewezen dat 79% van de gemeenten in meer of minder mate aan social return doet. 16% Heeft er geen ervaring mee en 5% weet het niet. Deze conclusie staat in het rapport 'Inventarisatie Social Return bij Gemeenten' (2014, TNO).

Kleinere gemeenten hebben hiermee minder ervaring dan grotere gemeenten. Dat pleit volgens Publicspaceinfo.nl om gemeentelijke samenwerking en het delen van kennis en ervaring. 

Gemeenten geven met name (75%) via het inkoopbeleid vorm aan social return. Andere mogelijkheden zijn door middel van een projectorganisatie (17%) of op een andere manier (31%). De redenen voor gemeenten om te werken aan social return zijn:

  • 96% Uitstroom uit uitkering
  • 89% Werkervaring voor doelgroep
  • 57% Werkgevers bij sociaal beleid betrekken
  • 55% Bijdrage aan sociale beleidsdoelstelling van de gemeente
  • 13% (Ook) andere doelen. 

Social return wordt toegepast voor de volgende werkzaamheden:

  • 75% Infrastructurele werken en onderhoud
  • 74% Groenvoorziening
  • 71% Schoonmaak
  • 65% WMO en zorg
  • 64% Bouw
  • 44% Catering
  • 26% Re-integratiediensten
  • 25% Transport en logistiek
  • 25% Uitzendwerk
  • 12% Budgetsubsidie. 

17% Noemt (ook) andere typen zoals afval/afvalverwijdering, beveiliging, verhuisdiensten, digitalisering dossiers, leerlingenvervoer, schuldhulpverlening en verzekeringsdiensten. De volgende tabel laat resultaten van social return zien. 

Tabel: Aantal personen dat geholpen is. Bron: TNOMeer over social return is te vinden in het onderwerp social return